Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeira, Bernt Johannb_NO
dc.contributor.authorHasund, Mattias Asbjørnnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:11:26Z
dc.date.available2014-12-19T12:11:26Z
dc.date.created2014-07-11nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier733874nb_NO
dc.identifierntnudaim:11076nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/238852
dc.description.abstractDe siste årene har marine operasjoner blitt planlagt basert på praktisk maritim erfaring. Denne praktiske tilnærmingen er fortsatt viktig, men med nye og stadig mer komplekse operasjoner utført på steder som er utsatt for tøffe værforhold, bør avansert modellering og analyse verktøy benyttes. Det har blitt nødvendig å kvantifisere reaksjoner (krefter, bevegelser), og tilsvarende sikkerhetsnivå for å sikre at operasjoner er mulig å gjennomføre med tilgjengelig utstyr og gitte standarder. Det Norske Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet et sett av standarder som setter spesifikke krav til planlegging og gjennomføring av marine operasjoner. Hvis en marin operasjon skal skje på den norske kontinentalsokkelen, må den følge disse standardene. Det overordnede målet er å sikre at marine operasjoner utføres innenfor anerkjente sikkerhetsnivåer. \\\noindent Denne oppgaven vil undersøke dynamisk respons av Delta 2 Manifold under nedsenking gjennom bølgesonen. I denne fasen av installasjonsprosessen, vil det løftede objekt ofte støte på de største kreftene som oppleves gjennom levetiden og dermed må grundig undersøkelse gjøres. Flere installasjonsfartøy har blitt benyttet i analysen for å undersøke virkningen fartøyets bevegelser har på den løftede gjenstand under senking gjennom havoverflaten.Perioder mellom 4-16 sekunder ble analysert på tre forskjellige realiseringer av samme sjøtilstand. Den nedre ende av topp-periode området ble funnet til å være verst for installasjonsformål, siden to referanse kriterier ble overskredet en rekke ganger. I tillegg er virkningen av oppdrift på installasjonsprosessen undersøkt. Høy oppdrift føre til et økt antall overskridelser av slakk slynge kriteriet mens lav oppdrift var mest kritisk for krankapasitet kriteriet.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for marin teknikknb_NO
dc.titleDynamisk analyse av modul i bølgesonen: Parameter analysenb_NO
dc.title.alternativeDynamic Analysis of Subsea module during splash zone transit: Parametric studiesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for marin teknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel