dc.contributor.advisor | Ellingsen, Harald | nb_NO |
dc.contributor.author | Kilhavn, Benny Kristian | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T12:10:36Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T12:10:36Z | |
dc.date.created | 2013-10-02 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 653070 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:8911 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/238718 | |
dc.description.abstract | I dag stilles det strengere krav både til dokumentasjon og bemanning av lasteskip større enn 15 meter. En konsekvens av dette er at de fleste servicebåter i havbruksnæringen er bygget under 15 meter. I løpet av 2014 kommer en ny forskrift som blir gjeldende for lasteskip mellom 8 og 24 meter. Dette vil trolig gjøre det mer attraktivt for havbruksnæringen å ta i bruk større båter siden regelverket mer eller mindre vil være det samme for lasteskip mellom 8 og 24 meter. Forskriften vil også ha tilbakevirkende kraft, noe som betyr at den også blir gjeldende for båter bygget før denne forskriften trår i kraft.Det har blitt gjennomført grovanalyser på de operasjonene som er sett på som mest risikofull. For å få redusert risikoen for de mest risikofulle operasjonene er en rekke tiltak blitt foreslått. Flere av tiltakene vil være en konsekvens av den nye forskriften. Ut fra funnene i denne rapporten virker det som at den nye forskriften vil kunne hjelpe til å redusere risikoen for flere av operasjonene i næringen, både ved å gjøre større båter mer attraktive, men også ved å skjerpe inn på regelverket som gjelder for dagens båter. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for marin teknikk | nb_NO |
dc.title | Nye regler, sikrere havbruk? | nb_NO |
dc.title.alternative | New rules, safer fish farming? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 75 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for marin teknikk | nb_NO |