Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUlvik, Marit
dc.contributor.authorSmith, Kari
dc.date.accessioned2016-04-11T07:47:07Z
dc.date.accessioned2016-04-20T13:18:38Z
dc.date.available2016-04-11T07:47:07Z
dc.date.available2016-04-20T13:18:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationUNIPED 2016, 39(1):61-77nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2386539
dc.description.abstractArtikkelen retter søkelyset mot lærerutdannere, en gruppe som hittil har blitt viet liten oppmerksomhet i forskningslitteraturen. I europeisk sammenheng er det ingen enhetlig forståelse for yrkesgruppen og for hvilke kvalifikasjoner lærerutdannere trenger. Den eksplorative studien som presenteres her, undersøker hvordan lærerutdannerne selv forstår sin profesjonelle rolle, og hvordan dette samsvarer med studenters forståelse av hva de skal kunne. Rammen for undersøkelsen er hovedsakelig lærerutdanningen for trinn 8–13. Målet med studien er å få en dypere innsikt i lærerutdanneres arbeid. Studien viser at lærerutdannerne har en variert selvforståelse i spenningsfeltet mellom praksis og teori, og at evnen til å koble praksis og teori regnes som en spesifikk kompetanse. Studentene verdsetter lærerutdannere med praksiserfaringer, men har også eksempler på at skoleerfaring kan erstattes av andre kvalifikasjoner. Som implikasjon av studien foreslår artikkelforfatterne å se på lærerutdanning som et eget fagfelt og det å være lærerutdanner som en egen profesjon. Tematikken vil ha paralleller til andre profesjonsutdanninger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.subjectlærerutdanner, lærerutdanning, profesjonell selvforståelsenb_NO
dc.titleÅ undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektivnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.date.updated2016-04-11T07:47:07Z
dc.source.pagenumber61-77nb_NO
dc.source.volume39nb_NO
dc.source.journalUNIPEDnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1349428
dc.description.localcodeAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel