Deformasjonsanalyse, skadekartlegging og klassifisering av Gisundbrua
Abstract
Denne rapporten omhandler modellering og analyse av Gisundbrua, med NovaFrame somhovedverktøy. Dette er ei fritt-frambygg bru fra 1970-tallet, som grunnet storenedbøyninger har blitt skadet og fått svekket funksjonalitet. I analysen er det fokusert på nøyaktig modellering av kryp, som er en sterk bidragsyter til langtidsdeformasjoner i betongkonstruksjoner. Delkrypmetoden har blitt manuelt implementert i NovaFrame.Beregninger av kryp, svinn og forspenningstap i brua, slik den er i arbeidstegningene, gir nedbøyninger på 450mm midt i begge hovedspennene over en periode på ca 40 år. For åjevne ut brubanen etter unøyaktig utbygging ble det lagt ekstra asfaltbelegg i det ene hovedspennet. Effekten av dette har blitt analysert i NovaFrame og gir en ytterligere nedbøyning på 70 mm midt i feltet. Når de to nevnte bidrag legges sammen stemmer det godt med måltenedbøyninger, dermed kan den ekstra asfalten fastslås som en fremtredende skadeårsak.Kragarmene i FFB-delen av brua er sammenkoblet med ledd. Nedbøyning medfører da atbegge kragarmene roterer innover slik at fugen i overkant av tverrsnittet trykkes sammen.Sammenligninger av resultatene fra NovaFrame med prosjekterte overhøyder for kryp, viserat det er tydelige forskjeller mellom beregningsmetodene som ble brukt da brua bleprosjektert og de som er benyttet i denne oppgaven. Den gamle metoden later til åoverestimere krypdeformasjonene i forhold til realiteten.Brua er klassifisert og påvist å tåle Bk10 ved kontroll av momentkapasitet i ULS. Største utnyttelsesgrad er på 93% over støtten mellom de to hovedspennene.