Kosmologi i miniatyr? Narrativitet i hindustanimusikk sett i relasjon til indisk religion
Abstract
Sammendrag av avhandlingen:
Avhandlingen tematiserer hvordan det dominerende fortellingsparadigmet uttrykkes i både musikk og religion. Hovedeksempelet er hvordan fortellingsparadigmet i indisk religion viser seg i hindustanimusikk.
Skarpeid har analysert er lang rekke musikkeksempler og sammenlignet disse med sentrale aspekter av hinduistisk tenkning. Han finner støtte for å hevde at musikken uttrykker hinduistisk kosmologi i miniatyr.
I tillegg har doktoranden intervjuet utøvere av hindustanimusikk. Disse fremholder blant annet det sykliske elementet i musikken. Imidlertid tyder materialet på at fortellingsparadigmene ikke er statiske, men i endring. Det kan virke som India er i en brytningstid hvor publikum applauderer finalitet, mens musikerne på sin side søker å uttrykke non-finalitet.
Avhandlingen avsluttes med en sammenlikning av musikk og tenkning i India og i Europa. I India har den sykliske tidsforståelsen vært det dominerende paradigme, mens i Europa har det lineære tidsbegrep og en skapelse-endetids-tenkning vært mest utbredt. Både India og Europa er i endring, og kanskje er vi vitne til en utvikling hvor felles globale krefter påvirker begge tradisjoner. Summary of the thesis:
The thesis argues that the dominant narrative paradigm is expressed in both music and religion. The main example is how the narrative paradigm of Hinduism is reflected in Hindustani music.
Skarpeid has analyzed a long series of musical samples and compared these to key aspects of Hindu philosophy. He finds support for asserting that music expresses Hindu cosmology in miniature.
In addition to analyzing narrative structures in music and religion, the candidate has interviewed Hindustani musicians. These musicians argue in favor of a cyclic interpretation of the music. However, this suggests that the narrative paradigm is not static, but changing. It may seem like India is in a transition period where the audience applauds finality, while the musicians seek to express non-finality.
The thesis concludes with a comparison of music and philosophy in India and Europe. In India, the cyclic time understanding has been the dominant paradigm, while in Europe the linear concept of time and the creation-apocalypse scheme have been most prevalent. India and Europe are both changing, and perhaps we are witnessing a development where common global forces are affecting both traditions.