Show simple item record

dc.contributor.advisorSyvertsen, Tor Guttormnb_NO
dc.contributor.authorStorødegård, Stålenb_NO
dc.contributor.authorLuis, Andre Vindorumnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:03:41Z
dc.date.available2014-12-19T12:03:41Z
dc.date.created2014-08-13nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier737699nb_NO
dc.identifierntnudaim:11526nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/237460
dc.description.abstractDet finnes mange filosofier for hvordan man kan forbedre prosjektarbeid generelt eller byggeprosjekter spesielt. BIM, Lean, Scrum og IDC er eksempler på slike filosofier. Vi mener at disse filosofiene har gode virkemidler for å forbedre prosjekter, men at ingen av dem er fullstendige nok til å utgjøre en helhetlig løsning. Oppgaven vår er derfor å utvikle en helhetlig filosofi som kan brukes i byggeprosjekter. Vi har valgt å kalle filosofien vi har utviklet digital samprosjektering.Digital samprosjektering kombinerer tankegang og virkemidler fra flere filosofiene. Vi har kommet frem til fire kriterier for digital samprosjektering: Fokus på helheten Felles mål Kommunikasjon Digital modellFor å oppnå dette anbefaler vi en rekke grep. For eksempel bør aktørene ha felles kontrakter og de bør samlokaliseres.En annen ide som er i vinden for tiden er nettkurs. Vi synes det er interessant og har derfor valgt å presentere digital samprosjektering i et nettkurs. Det skal gjøre det enklere for de som er interesserte i å lære om digital samprosjektering, enn om vi hadde presentert det i en rapport.Vi har kommet frem til tre kriterier for et godt nettkurs: Faglig innhold Digitalpedagogikk LæringsteknologiDet faglige innholdet er digital samprosjektering. Når det gjelder digitalpedagogikk har vi i hovedsak basert oss på våre egne erfaringer som studenter, men har også søkt ny kunnskap. Kurset har fire kapitler i henhold til kriteriene i digital samprosjektering. Hvert kapittel består av sekvenser av forskjellig type. Videosekvensene er kortere enn fem minutter, siden erfaring har vist at det er få som ser lange læringsvideoer. Når det gjelder læringsteknologi har vi valgt programmer som gjør det mulig å lage et kurs med god digitalpedagogikk.Det vi har kommet frem til om digital samprosjektering finnes i nettkurset. Denne rapporten handler om valg vi har tatt og utfordringer vi har møtt.Kurset finnes her: http://org.ntnu.no/digitalsamprosjektering/.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for konstruksjonsteknikknb_NO
dc.titleInnføring i digital samprosjekteringnb_NO
dc.title.alternativeIntroduction to Digital CoDesignnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber28nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record