Show simple item record

dc.contributor.authorBø, Arve
dc.contributor.authorBø, Knut
dc.date.accessioned2016-01-05T07:56:51Z
dc.date.available2016-01-05T07:56:51Z
dc.date.issued2016-01-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2372536
dc.description.abstractVår oppgave omhandler karakteristika ved regnskapsvurderinger i kommunale enheter. Regnskapsforskning har hatt en tendens til å isolere seg fra regnskapsbruk i praksis, og det blir etterlyst forskning som tar sikte på å forstå faktisk bruk av regnskapsinformasjon. Til nå har dette området vært lite utforsket, noe som gjorde det interessant for oss å studere hva som karakteriserer regnskapsvurderinger ledere i kommunale enheter gjør. Vi valgte derfor følgende problemstilling: Hva karakteriserer regnskapsmessige vurderinger ledere i kommunale enheter gjør, når de skal ta, eller følge opp beslutninger? For å besvare problemstillingen ble det benyttet et teoretisk rammeverk som belyser det tiltenkte formålet med regnskapet, samt teori for å forklare regnskapsmessige vurderinger. Teori om regnskapsmessige vurderinger ble delt opp i de tre underkapitlene: regnskapsmessige vurderinger preges av avveiinger mellom egeninteresse og organisatoriske mål, situasjonspregede regnskapsmessige vurderinger, og regnskapsmessige vurderinger preges av læringsformer. I oppgaven ble det anvendt et kvalitativt forskningsdesign, og empirien ble hentet inn ved å gjennomføre 12 dybdeintervjuer. I tillegg ble det hentet inn noe tilleggsinformasjon gjennom dokumentstudier. Vi har forsøkt å knytte hovedfunnene i oppgaven opp mot det teoretiske rammeverket. Oppgavens viktigste funn, er at ledere i denne kommunen kan komme til å skjule eller holde tilbake regnskapsinformasjon for å få gjennomført handlinger. Eksisterende teori forklarer at regnskapsinformasjon i hovedsak blir delt gjennom samtale, men har ikke fokusert på at ledere bevisst kan skjule eller holde tilbake regnskapsinformasjon under samtalene. Vår oppgave kan derfor være et bidrag som bygger videre på eksisterende forskning. Oppgavens funn indikerer også at regnskapsmessige vurderinger kan karakteriseres av bunnlinjetankegang, satisfierende atferd, samfunnsansvar, uintenderte funksjoner og mangelfull læring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleKarakteristiska ved regnskapsmessige vurderinger i kommunale enheternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberVI, 83 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record