dc.contributor.advisor | Øiseth, Ole Andre | nb_NO |
dc.contributor.author | Graarup, Karsten | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T12:00:48Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T12:00:48Z | |
dc.date.created | 2012-11-08 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 566173 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:7946 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/237015 | |
dc.description.abstract | Det er benyttet systemidentifikasjon for å verifisere Svinesundsbroas dynamiske egenskaper. Ti tøyningsinduserte tidsmålinger har blitt analysert for å kunne si noe om broas fire første egenfrekvenser, egenmoder og demping. resultatene for egenfrekvensene viste seg å være veldig stabile, mens for demping var usikkerheten stor. Samtidig ble det også modellert opp en elementmodell. Målet med denne modellen var å danne et best mulig bilde av den ekte broa. Måten det ble gjort på var å kalibrere modellen opp mot resultater fra analyse av tidsmålingene. Med de forenklinger som ble gjort, og de antagelsene som ble tatt, kom modellen akseptabelt nær den ekte broa. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim:7946 | no_NO |
dc.subject | MIBYGG Bygg- og miljøteknikk (2 årig) | no_NO |
dc.subject | Prosjektering av konstruksjoner | no_NO |
dc.title | Verifikasjon av Svinesundsbruas dynamiske egenskaper ved hjelp av trafikkinduserte tøyningsmålinger | nb_NO |
dc.title.alternative | Verification of the dynamic prperties of the Svinesund Bridge by traffic-induced strain measurements | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 86 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |