Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKanstad, Terjenb_NO
dc.contributor.advisorMære, Rolfnb_NO
dc.contributor.authorDragset, Øystein Garlinb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:00:45Z
dc.date.available2014-12-19T12:00:45Z
dc.date.created2012-11-08nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier566143nb_NO
dc.identifierntnudaim:8057nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/237001
dc.description.abstractI forbindelse med utbygging av E6 Sør er det behov for ei ny jernbanebru i Klettbakkan. Jernbanebrua spenner over 4 spenn og har total lengde 71 meter.Brua prosjekteres av Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen Trondheim AS. Det er i oppgaven gjennomført et litteraturstudium av gjeldende regelverk gitt av oppdragsgiver, Jernbaneverket, samt gjeldende Eurokoder som berører jernbanebruer i betong. En beregningsmodell i 3D-rammeprogrammet NovaFrame er etablert for å bestemme snittkrefter fra aktuelle lastmodeller og en delvis dimensjonering er utført.Ikkelineære analyser i elementmetodeprogrammet DIANA er gjennomført for å undersøke måten en stor konstruksjon praktisk kan modelleres med mer eller mindre avanserte materialmodeller, og hva ulike regelverk anbefaler for ikkelineær modellering.Det er påvist tilstrekkelig kapasitet i bruddgrensetilstand og utstrakte beregninger er gjort i bruksgrensetilstand. I prosessen med ikkelineære analyser er mange sentrale tema belyst. De ikkelineære modellene viser gjennomgående lavere kapasitet enn analytisk håndberegning. Variasjon i materialmodeller påvirker både kapasitet og stivhet/deformasjonsforløp i stor grad.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for konstruksjonsteknikknb_NO
dc.subjectntnudaim:8057no_NO
dc.subjectMTBYGG Bygg- og miljøteknikkno_NO
dc.subjectBeregningsmekanikkno_NO
dc.titleAnalyse og dimensjonering av jernbanebru i spennbetong: Gjeldende regelverk, modellering, beregninger og ikkelineære elementanalysernb_NO
dc.title.alternativeAnalysis and Design of Prestressed Concrete Railroad Bridge: Regulations, Modelling, Calculations and Non Linear Finite Element Analysisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber244nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel