dc.contributor.advisor | Kanstad, Terje | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Mære, Rolf | nb_NO |
dc.contributor.author | Dragset, Øystein Garli | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T12:00:45Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T12:00:45Z | |
dc.date.created | 2012-11-08 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 566143 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:8057 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/237001 | |
dc.description.abstract | I forbindelse med utbygging av E6 Sør er det behov for ei ny jernbanebru i Klettbakkan. Jernbanebrua spenner over 4 spenn og har total lengde 71 meter.Brua prosjekteres av Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen Trondheim AS. Det er i oppgaven gjennomført et litteraturstudium av gjeldende regelverk gitt av oppdragsgiver, Jernbaneverket, samt gjeldende Eurokoder som berører jernbanebruer i betong. En beregningsmodell i 3D-rammeprogrammet NovaFrame er etablert for å bestemme snittkrefter fra aktuelle lastmodeller og en delvis dimensjonering er utført.Ikkelineære analyser i elementmetodeprogrammet DIANA er gjennomført for å undersøke måten en stor konstruksjon praktisk kan modelleres med mer eller mindre avanserte materialmodeller, og hva ulike regelverk anbefaler for ikkelineær modellering.Det er påvist tilstrekkelig kapasitet i bruddgrensetilstand og utstrakte beregninger er gjort i bruksgrensetilstand. I prosessen med ikkelineære analyser er mange sentrale tema belyst. De ikkelineære modellene viser gjennomgående lavere kapasitet enn analytisk håndberegning. Variasjon i materialmodeller påvirker både kapasitet og stivhet/deformasjonsforløp i stor grad. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim:8057 | no_NO |
dc.subject | MTBYGG Bygg- og miljøteknikk | no_NO |
dc.subject | Beregningsmekanikk | no_NO |
dc.title | Analyse og dimensjonering av jernbanebru i spennbetong: Gjeldende regelverk, modellering, beregninger og ikkelineære elementanalyser | nb_NO |
dc.title.alternative | Analysis and Design of Prestressed Concrete Railroad Bridge: Regulations, Modelling, Calculations and Non Linear Finite Element Analysis | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 244 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |