dc.contributor.author | Pedersen, Tor Einar | nb_NO |
dc.contributor.author | Ihme, Tor Harald | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:59:51Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:59:51Z | |
dc.date.created | 2012-03-14 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 509906 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/236864 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven er det utført temperatur og spenningsanalyse for å bestemme risikoen for gjennomgåenderiss i Løsmassetunnelen i Trondheim. Analysene er gjort i elementprogrammet Diana. Irapporten presenteres teorien rundt spennbehandler kryp. Det er videre gjennomført en analyse av fastholdningsgradStrindheimkrysset i Trondheim.
I analysen av rissrisikoen i Løsmassetunnelen er det gjort sammenlikninger mellom to betonger, en vanlig Anlegg FA-betong og en spesialutviklet lavvarmebetong. Til slutt er det gjennomført et parameterstudie.
Resultatene viser at både varmeutviklingen og spenningsoppbygningen er lavere ved bruk lav varmebetong. Den har også en positiv effekt ved å gi en lavere rissindeks. Forskjellen i rissindeks er imidlertid ikke like stor som forskjellene i temperaturutvikling og spenningsoppbygning, dette forklares med at den lave temperaturen i lavvarmebetongen gir en tregere fasthetsutvikling.
I parameterstudie viser det seg at de mest effektive tiltakene man kan gjøre for å redusere spenningene og risstendensen er å senke temperaturen i fersk betong og redusere seksjonslengden. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |
dc.title | Betongkonstruksjoner I herdefasen analysert med elementmetoden: Bestemmelse av risiko for riss i Møllenberg Løsmassetunnel | nb_NO |
dc.title.alternative | Finite Element Analysis and Crack Assessment of Concrete Structures in the Hardening Phase | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |