Et spor av fortiden : filmatisk gjenskaping av tidligere epoker
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2368389Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hovedtemaet i denne praktisk-teoretiske masteroppgaven er historisk film og utfordringer knyttet til det å filmatisk gjenskape tidsepoker fra fortiden. Det primære utgangspunktet er egne erfaringer jeg har gjort under min mastergradproduksjon: kortfilmen Trace, der handlingen utspilles i Skandinavia under vikingtiden. En av grunnene til at jeg mener dette er et viktig tema, er fordi historiske filmer ofte påvirker vårt syn på fortiden, som igjen former inntrykket av hvordan det moderne samfunnet er blitt til. Historiske filmer rører altså ved selve eksistensen, opphavet og identiteten til vår kultur. Som det massemediumet film og levende bilder er, ligger det altså et stort etisk ansvar ovenfor filmskapere og den formidlingen de gjør. Historiske filmer og tv-serier kan nemlig forvrenge eller utdype vår kunnskap om fortiden. Jeg vil altså undersøke det estetiske, tekniske og filmatiske aspektet – hvordan man går frem for å gjenskape en tidligere epoke på film, men også hvordan de mytiske/historiefortellende elementene er viktige for å skape interessante historiske filmer.
Under produksjonen og utviklingen av Trace har jeg vært manusforfatter, produsent og
regissør. Jeg har også klippet mesteparten av filmen og gjort noen av spesialeffektene. Noen ganger måtte jeg også filme enkelte scener selv, siden noen opptak ble gjort i Lofoten og det ikke var tilstrekkelig budsjett til å dekke transportkostnadene til et større crew fra Trondheim. Det var en krevende utfordring å ta på seg så mange oppgaver. Ideelt sett burde oppgavene fordeles på et større crew. Siden masterkullet i film- og videoproduksjon dette året bestod av kun tre studenter som hver hadde sitt personlige prosjekt, og jeg satt inne med et svært begrenset budsjett, var det tvingende nødvendig å ivareta flere roller. På denne måten fikk jeg samlet erfaring fra ulike ansvarsområder. Derfor vil jeg trekke inn flere aspekter/sider av produksjonen i denne oppgaven. Heldigvis var det mange personer som stilte opp under produksjonen – vi hadde et crew på over 70 frivillige som var involvert, noe som gjorde hele prosjektet mulig.