Kor e dæm rare? : om å lede en teaterprosess med utviklingshemmede og funksjonsfriske skuespillere som likemannsarbeid
Abstract
Hvilken betydning har det for skuespillere i en integrert teatergruppe å jobbe ut en forestilling fra bunnen av? I mitt praktiske masterprosjekt undersøkte jeg gjennom praksis hvordan man kan jobbe med en integrert gruppe skuespillere med og uten utviklingshemming. Jeg ville vite mer om hva slags betydning teatervirksomheten og det å medvirke i en integrert gruppe, har for skuespillerne som deltar. Hvordan skal jeg, som instruktør og teaterpedagog, få frem hver enkelt skuespillers styrker på scenen? Hvordan skal jeg tilrettelegge for prosessen, så deltagerne blir reelt medskapende fra begynnelse og slutt. Basert på improvisasjon rundt historiefortelling, arbeid med elementer på gulvet og selvrefleksjon rundt teaterarbeidet har jeg forsket på dette gjennom praksis. Deltakelse og medvirkning var sentrale prinsipper i prosjektets konsept. Min rolle som instruktør for teaterproduksjonsprosessen var langt mer åpen, enn jeg har vært vant med tidligere. Min tidligere erfaring har blitt stilt på prøve og gitt nye faglige perspektiver som jeg vil gjøre rede for og reflektere over i denne masteroppgaven. Jeg har vært på søken etter å oppdage og utvikle nye, gode metoder å jobbe etter, for å kunne lage bedre teater, både gjennom prosessen og som produkt. Jeg har prøvd ut nye veier og gjort meg erfaringer. Disse metodefunnene vil jeg gjøre rede for i denne oppgaven. Hensikten med prosjektet har også vært å skape kunnskap som kan være nyttig for andre som er interessert og vil lære noe om denne typen teaterarbeid.