Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAresheva, Annanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:59:24Z
dc.date.available2014-12-19T11:59:24Z
dc.date.created2012-02-24nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier505553nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/236766
dc.description.abstractDenne oppgaven beskriver framgangsmåten for dimensjonering av Kjosevegen bru, en spennarmert betongbru etter Eurokodene. Brua er del av strekningen Sky – Langangen langs E18 i Vestfold. Hensikten med oppgaven har vært å øke forståelsen av Eurokodene og tilegne seg kunnskap om beregningsmetoder for bruer. I analysen har rammeprogrammet NovaFrame blitt benyttet. Focus Konstruksjon har blitt brukt for kontrollregning. Brukassen har en lengde på 305 m, hvorav tre hovedspenn er på 66 meter, og tosidespenn på 53,5 meter. Brua har fire søyler som varierer fra 21 til 59 meter. Det er lagt størst vekt på dimensjonering av brukassen. Brua er dimensjonert i lengderetning i bruddgrensetilstand for størst opptredende moment- og skjærkrefter. Seks lasttilfeller har blitt betraktet; egenlast, forspenningskrefter, temperaturlast, trafikklast, svinn og kryp. Bruddgrenseanalysen har blitt utført for langtids lastvirkninger. Resultatene har gitt at det dimensjonerende momentet oppstår midt i felt 2 og over støtte i akse 3.Maksimal skjærkraft oppstår ved støtte i akse 3. Det har ut fra disse kreftene blitt funnet nødvendig slakk og skjærarmering etter regler i Eurokode 2. Disse har blitt kontrollert opp mot minstekravene. I tillegg er det blitt beskrevet teori for generelle slanke konstruksjoner og gitt nødvendig grunnlag for å dimensjonere søylene til brua. Ved dimensjonering av søyler, har kun de søylene som har blitt påkjent av størst krefter, søyle i akse 3 og i akse 4, blitt vurdert. Det har blitt vist at søylene må betraktes som slanke konstruksjonsdeler. Kapasiteten av søylene har blitt kontrollert ved hjelp av et M-N-diagram. Resultatet har gitt at minimumsarmering for søylen vil være tilstrekkelig. Dimensjonering av søyler for skjær gir at skjærarmering ikke er nødvendig.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO
dc.titleAnalyse og dimensjonering av Kjosevegen bru i Vestfoldnb_NO
dc.title.alternativeDesign of box girder concrete bridge according to European standardsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel