Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMaastad, Eriknb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:59:18Z
dc.date.available2014-12-19T11:59:18Z
dc.date.created2012-02-21nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier504582nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/236740
dc.description.abstractVassbotn Bru er en 426,3 meter lang togbru som skal dimensjoneres for 300km/t. Jernbaneverketsregler er gjeldene for prosjektet, men er tynt og lite informativt for hastigheter over 220km/t. Et litteraturstudie mot UIC og Eurokode er har blitt gjennomført og sammenlignet opp mot Jernbaneverkets regelverk. Vassbotn Bru har blitt modellert av Arne Bruer i elementprogrammet RM Bridge og statisk analyse har blitt gjennomført med programvaren. Til- leggsmodulen Rolling Stock utfører en enkel dynamisk analyse med valgte togmodeller. De dynamiske nedbøyningene fra høyhastighetstogene HSLM-A, EC-T3 og EC-T4 har blitt sammenlignet med de statiske nedbøyningene fra de samme lastmodellene for å finne en dynamisk forsterkningsfaktor, 1+φdyn, i forskjellige deler av modellen. Den dynamiske analysen har så blitt sammenlignet med en statisk analyse gjennomført med de statiske lastmodellene LM71, SW/0 og SW/2 multiplisert med den teoretiske dynamiske forsterkningsfaktoren, Φ2, for å finne det dimensjonerende lasttilfellet. Responsparametere som har blitt sammenlignet er nedbøyning av dekket, rotasjon av brulagre og nedbøyning i tverrigler. Responsparametere som ikke har blitt sammenlignet på grunn av begrensninger med programvaren, er moment og skjærkraft i dekket og torsjonsvinkel i tverriglene. Dimensjonerende faktor for hele konstruksjonen er de statiske tilfellene, hovedsakelig tungtrafikk. Det oppstår lite resonans i konstruksjonen som fører til at den største dynamiske nedbøyningen avdekket tilsvarer 57% av nedbøyning fra SW/2 og 63% av LM71. Regelverket til Jernbaneverket er lite utfyllende i forhold til en dynamisk analyse. Regelverket burde oppdateres etter standardene i Eurokode, og Vassbotn Bru burde dimensjoneres etter kravenei Eurokode eller UIC. Vassbotn Bru oppfyller ikke alle generelle sikkerhetskrav som er gitt i regelverket for høyehastigheter. Krav som akselerasjon av dekket, dreining av dekket, nedbøyning av dekket og rotasjon av landkar er oppfylt. Krav som rotasjon ved opplagere og horisontal egenfrekvens er ikke oppfylt. Programmet Rolling Stock har stort potensiale, men må videreutvikles for å bli et komplettprogram som en konstruktør kan benytte seg av. Per dags dato fungerer det kun til å regne akselerasjon av dekket, men elementer som moment, skjærkraft og rotasjonsvinkler burde inkluderes. Det finnes heller ingen enkel måte å sammenligne data i RM Bridge opp mot Rolling Stock.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO
dc.titleDynamisk lastvirkning fra høyhastighetstog: Regler og regnemetoder for jernbanebruer i Norge Anvendt på Vassbotn Brunb_NO
dc.title.alternativeDynamic response of high speed trains: Rules and calculation methods for railroad trains in Norway applied at ”Vassbotn” bridgenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel