Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHonggard, Annika
dc.date.accessioned2015-12-09T09:02:49Z
dc.date.available2015-12-09T09:02:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2367318
dc.description.abstractGlobaliseringen og den internasjonale konkurransen presser stadig flere bedrifter til å tilpasse produkter og tjenester til markedet, hvor kundene kontinuerlig stiller nye krav. For å få et fortrinn i den stadig mer pressede konkurransen, er det flere bedrifter som søker samspill med andre bedrifter for å komplettere egne særegne ressurser og kompetanse. Målet med klynger og nettverk i turismen er å fremheve aktivitetene som er tilgjengelige i destinasjonen eller regionen, samt å få bedrifter som vanligvis jobber isolert til å samarbeide for å bygge opp et attraktivt turismeprodukt. Det er interessant å se nærmere på hvordan samhandling og kunnskapsoverføring i nettverk kan styrke en destinasjon og region, og hva som motiverer bedrifter til å samarbeide med andre i samme bransje. Nettverksarbeid innen reiselivet er ikke tidligere organisert på indre Helgeland, som gjør dette tilfellet spesielt interessant. Forskningsspørsmålet er: Hvordan kan kunnskapsflyt og samhandling mellom reiselivsbedrifter på indre Helgeland bidra til en positiv utvikling innen reiselivet og regionen? Studien avgrenses gjennom følgende delspørsmål: 1. Hva er motivasjonen og forventningene til bedriftene for å samhandle med andre reiselivsbedrifter? 2. I hvor stor grad er det kunnskapsflyt mellom bedriftene og hvordan utveksles kunnskapen, og hva slags kunnskap er det som utveksles? 3. Hvordan kan samhandling mellom bedrifter på Indre Helgeland styrke regionen? For å belyse forskningsspørsmålet har jeg brukt kvalitativ metode med halvstrukturerte intervju i genereringen av dataene. Seks reiselivsbedrifter på indre Helgeland, som tar del i et nettverkssamarbeid for å utvikle bedre opplevelser i regionen er intervjuet. Oppgavens hovedfunn er som følger: - Bedriftsnettverkets «svake bånd» er en ulempe for kunnskapsflyten. Deres manglende kontakt med andre systemer som tilfører ny kunnskap, gjør samhandlingen begrenset til erfaringsutveksling, hvor ideer genereres ut ifra den eksisterende kunnskap bedriftene besitter. - Samhandlingen øker bevissthet rundt naturressursene. Nettverkets aktiviteter kan også øke bevissthet rundt potensiale vernede områder har innen reiselivstilbud. - Utviklingen av reiselivet er avhengig av mennesker som driver næringslivet, som gjør at utflyttingen av unge fra regionen er utfordrende for vekst generelt i regionen. Regionen viser lav etableringsvekst, som indikerer stedets manglende entreprenørskapskultur.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKunnskapsflyt og nettverksbygging på tvers av reiselivsbedrifter : på indre Helgelandnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel