• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mål- og resultatstyring i kommunale barnehager : en studie om enhetslederes adferdsmessige reaksjoner og dilemmaer, i møte med plikter og bevilget budsjett

Barsnes, Thomas Firing
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Firing_Barsnes_2015.pdf (2.657Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2367229
Date
2015-12-08
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [1516]
Abstract
Denne studien omhandler dilemmaer. Det er både definert som utfordrende situasjoner hvor

det finnes flere riktige svar, noe som gjør at ulike betraktninger må veies opp mot hverandre,

og som utfordrende situasjoner forårsaket av et motsetningsforhold mellom to eller flere

områder. Jeg har formulert følgende problemstilling:

Hvilke dilemmaer knyttet til mål- og resultatstyring står enhetsledere i kommunale

barnehager i Trondheim kommune overfor?

Problemstillingen er besvart med relevant teori og empiri. Teoriene er responderingsplikt,

budsjett-teori og rasjonalitetsbegrepet. Studiens tema, mål- og resultatstyring, er ikke en

teoretisk innfallsvinkel. Det er likevel presentert i teorikapittelet, og i den sammenheng er

underoverskriftene prestasjonsmåling i offentlig sektor og målforskyvning ansett som teorier.

Studiens empiri er generert via en dokumentstudie og ved kvalitative dybdeintervjuer.

Respondentene er fjorten engasjerte enhetsledere i Trondheimsbarnehagene. Empirien i seg

selv, og empirien i sammenheng med teori, har bidratt til å gi svar på problemstillingen. Et funn er at enhetslederne enten kan velge å beskrive når det rapporteres på måloppnåelse,

eller så kan de velge å rapportere i form av egenskaper som er kvantifisert. Ut ifra dilemmaet

er det foreslått at insentivordninger kan ha begrensede effekter dersom det er vanskelig å

utvikle tiltak som kan brukes til å måle prestasjoner.

Et annet funn er et dilemma som kan ende i målforskyvning. I dilemmaet står det enten

imellom å utvikle tiltak for å jobbe mot mål ut ifra faglige vurderinger, eller å utvikle tiltak

som forenkler prosessen med måling.

Et tredje er en usikkerhet i forhold til om enhetslederne leverer «god nok» tjenestekvalitet og

måloppnåelse eller ikke. Det er kommet frem til at dilemmaet kan ende i satisfisering.

Til slutt er det kommet frem en implikasjon, der teori foretrekker en lang tidshorisont på

responderingsplikt, mens studien kommer frem til at en lang tidshorisont kan bli utfordrende.

Utgreiingen over kommer blant annet av et utfordrende motsetningsforhold der tidshorisonten

på bevilget budsjett er ett år, mens tidshorisonten på enhetsavtalen er fire år.

Nøkkelord: Mål- og resultatstyring, kommunal sektor, barnehager, dilemmaer, budsjett,

responderingsplikt, rasjonalitetsbegrepet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit