Oppfattet rettferdighet i prestasjonsevaluering og dens sammenheng med salgsorientert prestasjon : en komparativ studie av rådgivere i bankvirksomhet
Master thesis

View/ Open
Date
2015-12-08Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1802]
Abstract
Temaet for denne masteravhandlingen er oppfattet rettferdighet i prestasjonsevaluering og
dens sammenheng med salgsorientert prestasjon hos rådgivere i SpareBank1 SMN. Formålet
med oppgaven er å undersøke ansattes oppfattelse av rettferdighet i utfall, prosesser og
interaksjon, og hvordan dette kan knyttes til salgorientering både direkte og indirekte gjennom
sosiale byttefaktorer. Samtidig studeres temaet fra multifoci-perspektivet, og forsøker å finne
betydningen av referentfokusering når relasjonen mellom faktorer skal forklares. Temaet
belyses vha en teoretisk rammemodell med litteratur hentet fra organisasjonsrettferdighet,
salgsledelseskontroll, teori om multifoci og social exchange.
Bakgrunnen for oppgaven er aktualiseringen av rettferdighet og referentfokusering innenfor
økonomistyring. Tidligere forskning har pekt på betydningen av oppfattet rettferdighet for å
generere positive holdninger og handlinger blant ansatte i bedriften. Samtidig påpekes det at
økt grad av oppfattet rettferdighet er av betydning for implementering av kontroll- og
styringssystemer, samt en rekke arbeidsrelaterte utfall.
Med bakgrunn i tema ble følgende problemstilling utformet: Hvordan kan man ved bruk av
multifoci-perspektivet forklare sammenhengen mellom oppfattet rettferdighet i
prestasjonsevaluering og salgsorientert prestasjon, direkte og indirekte gjennom sosiale
byttefaktorer?
Det er i dette studiet gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse, analysert ved bruk av
faktor- og SEM-analyse. Med grunnlag i teori ble det utviklet en teoretisk modell, samt ni
hypoteser for å besvare problemstillingen. Basert på resultatet måtte modellen revideres noe
før det til slutt ble utformet en endelige måle- og strukturmodellen. Modellen ble testet
empirisk gjennom LISREL 9.2 som viser at modellens tilpasning er moderat/god. Analysen
presenterer relasjoner mellom latente variabler som organisasjonsrettferdighet, affektivt
engasjement og salgsorientert prestasjon. Avhandlingen gir støtte til fire av ni hypoteser. Det
finnes en signifikant positiv sammenheng mellom rettferdighetsdimensjonene, samtidig som
multifoci-perspektivet er nyttig å utforske på grunn av den signifikante sammenhengen
mellom prosessrettferdighet og organisasjonsengasjement, samt interaksjonsrettferdighet og
lederengasjement. Basert på analysen finnes det en negativ signifikant direkte effekt av
organisasjonsengasjement, samt en negativ indirekte effekt av prosessrettfettferdighet og
utfallsrettferdighet på Salgsorientering.