Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøiseth, Idun Rømckenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:58:51Z
dc.date.available2014-12-19T11:58:51Z
dc.date.created2011-03-08nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier402516nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/236638
dc.description.abstractHovedmålet med denne oppgaven har vært å dimensjonere en betongbru etter Eurokode 2:Prosjektering av betongkonstruksjoner, Del 1-1: Allmenne regler og regler for bygninger og NS 3473:2003 Prosjektering av betongkonstruksjoner, Beregnings- og konstruksjonsregler. I mars i år gikk Norge over fra den norske standarden til den europeiske og i den forbindelse er det sett på forskjeller mellom de to regelverkene. I tillegg har målsetningen med denne oppgaven vært å øke den generelle forståelsen av det europeiske regelverket og beregningsmetoder for bruer. Oppgaven har tatt for seg dimensjonering av Kjosvegen bru som er under oppføring. Brua inngår somen del av nye E18 mellom Larvik og Langangen. Den har en total lengde på 305 meter, og er delt opp itre hovedspenn på 66 meter og to sidespenn på 53,5 meter. Brua har fire søyler som varierer mellom21 og 59 meter. I bruddgrensetilstand er det gjennomført en kapasitetskontroll av overbygningen for moment og skjærkraft i utvalgte snitt. Disse snittene dimensjoneres på bakgrunn av laster fra egenvekt, trafikk, temperatur, forspenning, svinn og kryp. Lastvirkningene er beregnet ved hjelp av et 3Drammeprogram, NovaFrame. Det er gjennomført dimensjonering av snitt ved akse 3, og snitt midt ifelt 2 for moment og snitt ved akse 4 for skjær. Det er forventet at metoden for å dimensjonere slanke konstruksjoner vil endres ved innføringen av det nye regelverket. Derfor er søylene i Kjosvegen bru dimensjonert etter både Eurokode 2 og NS3473. Videre er likheter og ulikheter belyst. For søylene i denne brua ble nødvendig armering i lengderetning rundt 25 prosent mindre etter Eurokode 2 enn NS 3473. For å sjekke om dette er en generell tendens er det kontrollert en middels slank søyle, en veldig slank og en nesten kort søyle. I Eurokode 2 er det ingen krav til minimumsarmering på trykksiden, slik som i NS 3473, og dette erderfor ikke beregnet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO
dc.titleBeregning av betongbru etter Eurokode: Analyse og dimensjonering av Kjosvegen bru i Vestfoldnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel