Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerge, Julie Jane Bredal
dc.date.accessioned2015-11-25T08:28:32Z
dc.date.available2015-11-25T08:28:32Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2365579
dc.description.abstractObjektiv: Denne studien hadde til hensikt å undersøke psykologiske konsekvenser ved det å vokse opp med søsken som har en funksjonsnedsettelse. Norske barn og unge (n = 80) ble sammenlignet på bakgrunn av funksjonsevne hos søsken. Metode: Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) ble benyttet til å gi et mål på psykisk helsetilstand. Informasjon ble innhentet fra barn selv, samt barnas mødre og fedre. Relevante bakgrunnsvariabler ble også registrert. Resultat: Det ble funnet en gruppeforskjell i psykisk helsetilstand blant barna som deltok i studien. Sammenlignet med barn i ordinære søskenrelasjoner, skåret barn som hadde søsken med funksjonsnedsettelse signifikant høyere på både internaliserende og eksternaliserende vansker. Grad av enighet mellom barn og foreldre, var også høyere i denne gruppen. Om en tilstand var somatisk eller kognitiv diagnose, eller diagnosen regnes som ’kjent’ eller ’sjelden’ var ikke av betydning. Konklusjon: Resultatene gir indikasjon på at søsken til barn med funksjonsnedsettelse opplever større grad av psykiske vansker, enn barn med funksjonsfriske søsken. Gruppen befant seg imidlertid ikke i klinisk område.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleÅ være søsken til et barn med spesielle behov : en komparativ studie av psykisk helse hos barn som har søsken med og uten en medfødt funksjonsnedsettelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel