• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for geografi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for geografi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Landskapsdemokrati som metafor og materialitet: Eksempler på landskapspraksiser i møte med den europeiske landskapskonvensjonen

Vik, Marte Lange
Doctoral thesis
View/Open
Fulltext not available (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2364842
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for geografi [1151]
Abstract
Sammendrag:

Denne avhandlingen undersøker hvordan landskapsdemokrati, slik det blir fremstilt i

litteratur og i den europeiske landskapskonvensjonen, eksisterer lokalt i hverdagslige

landskapspraksiser. Landskapskonvensjonen trådte i kraft i 2004 og har blitt

karakterisert som den viktigste internasjonale politikkavtalen om europeiske landskap.

Kombinasjonen av en bred forståelse av landskap og brede målsetninger for

institusjonell implementering medvirker til at konvensjonen har blitt fremhevet som en

potensiell brobygger både internt i forvaltning og studier av landskap og mellom disse. I

denne avhandlingen er landskapskonvensjonens krav til underskrivende parter om å

etablere prosedyrer for offentlig deltakelse og medvirkning og samhandling mellom

myndigheter på ulike forvaltningsnivåer av spesiell interesse, sammen med

målsetningen om å skape et «sant landskapsdemokrati» som fremheves i konvensjonens

forklarende rapport.

Studien undersøker hvordan konvensjonen møter praksis i en nordisk kontekst. Spesifikt

utforskes ulike former for og aspekter ved landskapsdemokrati og hvordan intensjonene

i landskapskonvensjonen materialiserer seg på lokalt nivå, både i formelle

arealplanprosesser og i uformelle initiativer forbundet med landskapsendringer gjennom

en diskusjon av følgende forskningsspørsmål: 1) Hva kjennetegner ulike fremstillinger

av landskapsdemokrati, og hvordan relaterer disse til materialiseringer av et

demokratisk landskap?, 2) Hvordan møtes landskapskonvensjonen og

planleggingspraksis, og hvilke implikasjoner har møtet for landskap og demokrati?, og

3) Hva er fellesskapsorienterte landskapspraksiser i dag, og hvilket demokratisk innhold

har ulike praksiser?

Teoretisk bygger prosjektet på nordisk og kritisk landskapsgeografi, samt inspirasjoner

fra politisk økologi og bidrag om deltakelse og medvirkning innen planleggingsfag og

utviklingslitteratur. Gjennom denne kombinasjonen drar avhandlingen koblinger tilbake

til geografifaget på 1960- og 1970-tallet med sterkt fokus på planlegging, og knytter

dette sammen med mer radikale og kritiske retninger som har utviklet seg de siste

tiårene. Videre argumenteres det for at utfordringer vi finner i nordiske land har

paralleller i det globale sør, og at den kritiske litteraturen om deltakelse i sør kan bidra

til å bedre nordisk praksis.

Prosjektet er basert på kvalitative metoder, intervjuer og dokumentstudier, supplert med

observasjoner. Det er utført intervjuer blant planleggere og myndighetsrepresentanter i

tillegg til et bredt utvalg av ulike deltakergrupper: grunneiere, velforeninger,

beboerforeninger, individuelle innbyggere, sommerhuseiere, lokalpolitikere og

næringsinteresser. En innledende studie bygger på sju intervjuer med planleggere og

prosjekteiere i planleggingsprosjekter med mål om å implementere

landskapskonvensjonen i norsk kommune- og fylkesplanlegging. Videre er det gjort

feltarbeid i to bygder i Sund kommune, Norge, og på Nyord, en liten øy øst for sør Sjælland, Danmark. Sund kommune deltok i det nasjonale pilotprosjektet for

implementering av landskapskonvensjonen, med en kommunedelplanprosess for

kommunesenteret Skogsskiftet. I tillegg til i og rundt planområdet i Skogsskiftet bygger

prosjektet også på feltdata fra en mer perifert beliggende bygd i samme kommune,

Glesnes. Både Glesnes og Nyord kjennetegnes av høy grad av lokalt engasjement

gjennom organisasjoner og foreninger, og de brukes som kontrasterende eksempel til de

offisielle prosessene som fant sted i Skogsskiftet.

Den første delen av avhandlingen fokuserer på hvordan landskapskonvensjonen

implementeres i norsk planlegging. Som del av denne implementeringen har norske

myndigheter vektlagt betydningen av landskapsanalyser i kommunale

arealplanprosesser. Disse analysene skal gi innspill til og styrke landskapshensyn i

planene. I studien av hvordan kommunale myndigheter iverksetter denne anbefalingen,

finner vi at mange kommuner ikke anser å ha nødvendig kompetanse for å utføre slike

analyser, og at de derfor ansetter eksterne konsulenter til dette. I denne studien har dette

to implikasjoner. For det første innebærer dette en ansvarsoverføring fra kommunale

myndigheter til konsulenter, uten tilsvarende overføring av ansvarliggjøring overfor

innbyggerne i kommunen. For det andre identifiseres et sprik mellom konsulenters og

lokale aktørers tilnærming til landskap. Konsulentenes bidrag til planen kjennetegnes av

å fokusere på landskapets visuelle elementer som solforhold, helling, utsikt og nærhet til

vann. Dette innebærer en vektlegging av landskapsform, med en målsetning om å skape

et ideelt landskap. Lokale aktører tar på den annen side utgangspunkt i det eksisterende

landskapet i deres forslag og innspill til planen, med sterkere fokus på funksjoner og

praksiser i landskapet. Samlet sett innebærer dette at landskapsfaglig kunnskap får

sterkere innflytelse, mens lokal kunnskap får svakere innflytelse i prosessene, noe som

igjen innebærer at landskapsdemokratiet svekkes heller enn styrkes.

I den andre delen av prosjektet, studeres lokalt engasjement i saker som er forbundet

med landskapsendringer, med særlig interesse for hvordan prosessene og utfallet av

dem forholder seg til spørsmål om landskapsdemokrati. Basert på teorier om

landskapspraksiser, drøftes utvidelsen av dette begrepet til å inkludere en større bredde

av praksiser. Avhandlingen identifiserer flere ulike landskapspraksiser, fra frivillig

dugnadsarbeid og lobbyvirksomhet til offisielle planleggingsoppgaver. Teorier om

landskap indikerer at på grunn av det gjensidige forholdet mellom mennesker og

landskap, bærer landskapet i seg særlige muligheter for demokrati. I kontrast til dette

viser denne avhandlingen at til tross for aktiv og bred involvering og deltakelse i disse

prosessene og sakene, finnes historier om makt, sosial urettferdighet, eksklusjon,

fremmedgjøring og avmakt. Dette er elementer som står i konflikt med vanlige

forestillinger om demokrati.

Avhandlingens konklusjon kan sammenfattes i følgende punkt. For det første, til tross

for antydninger i den europeiske landskapskonvensjonen om at landskap og demokrati er tett sammenvevd, behandles disse hensynene adskilt i norsk planlegging. For det

andre innebærer både formelle og uformelle deltakelsesprosesser problemstillinger

knyttet til representasjon, makt og eksklusjon. Dette indikerer at vektleggingen av

deltakelse som virkemiddel for å oppfylle den demokratiske lovnaden i

landskapskonvensjonen er forenklet, og at det kan være behov for justeringer. For det

tredje bekrefter studien at det er tette bånd mellom mennesker og landskap, og sterkt

engasjement i landskapsrelaterte saker. På tross av dette indikerer denne studien at det

kan være naivt å tro at samhandling mellom mennesker og landskap innebærer at

landskapet har iboende demokratiske egenskaper.
 
English abstract:

This dissertation investigates how landscape democracy, as presented in literature and in

the European Landscape Convention (ELC), materialises on local level in everyday

landscape practices. The ELC came into force in 2004 and has been characterise as the

most influential international policy document on European landscapes. With a wide

conception of landscape as well as a broad aim in institutional implementation, the ELC

has been promoted as a potential bridging tool both within and between management

and studies of landscapes. Important for this thesis is how the ELC obliges signatory

parties to establish procedures for the participation of the general public as well as local

and regional authorities and other interested parties, and the objective stated in the

Explanatory Report to create a “true ‘landscape democracy’”.

The study investigates how the Convention meets practice in a Nordic context.

Specifically, different forms and aspects of landscape democracy and how the intentions

of the Convention materialise at local level are explored, both in formal processes of

spatial planning and informal initiatives of landscape change through a discussion of the

following research questions: 1) What characterises different presentations of landscape

democracy, and how do these relate to materialisations of a democratic landscape?, 2)

How does the ELC meet planning practice, and what are the implications for landscape

and democracy?, and 3) What are community oriented landscape practices today, and

what are the democratic contents of different practices?

Theoretically the project draws on Nordic and critical landscape geography as well as

inspirations from political ecology and contributions on public participation in planning

theory and development literature. In doing this, the dissertation draws connections

back to geography of the 1960s and 1970s with a strong focus on planning, and couple

this with the more radical and critical strands that have developed in the last decades.

Moreover, it is argued that there are parallel challenges in the Nordic countries and in

countries in the global South and thus that critical literature on participation in the

global South can contribute to strengthen the Nordic practices.The project is carried out using qualitative methods, with a combination of interviews

and document studies, supplemented with observations. Interviews are carried out

among planners and authority representatives as well as a broad range of different

participant groups; landowners, community and resident associations, individual

residents, summer-house owners, local politicians, and business interests. An

introductory study builds on seven interviews with planners and project owners of

projects aiming to implement the ELC in Norwegian local and regional planning.

Further field work has been carried out in two communities in Sund municipality,

western Norway, and on Nyord, a small island east of southern Sealand, Denmark. Sund

municipality was part of the national pilot project for implementation of the ELC,

focusing on a land-use and development plan for the municipal centre, Skogsskiftet. As well as in and around Skogsskiftet the project also builds on field work from a more

peripheral community in the same municipality, Glesnes. Both Glesnes and Nyord are

characterised by broad civic engagement through local organisations and associations,

and are used as contrasting cases to the official process which took place in

Skogsskiftet.

The first part of this project focuses on the implementation of the European Landscape

Convention in Norwegian planning practice. As part of this implementation, Norwegian

authorities have highlighted the importance of carrying out landscape assessments in

local land use planning processes. These assessments are meant to provide input to the

plans, and strengthen the consideration of landscape issues in the plan. In the study of

how local authorities have implemented this new policy, we found that most

municipalities do not consider themselves to have the necessary expertise to carry out

such assessments, and they therefore hire external consultants for the job. In my study

this has two implications. First, this is a transfer of responsibility from the municipal

authorities to the consultants, without the equivalent transfer of accountability before

the inhabitants of the municipality. Second, a gap is identified concerning how

landscape is approached by the consultants and by the local actors. The consultants’

contribution to the plan is characterised by a focus on landscape attributes, such as

sunlight conditions, slope, view and proximity to the waterfront. This implies a bias

towards landscape form, with the aim to create an ideal landscape. On the other hand,

the local actors tend to depart from the existing landscape in their inputs to the plan,

focussing primarily on landscape functions and practices. These implications contribute

to giving heavier influence of scholarly landscape knowledge and less influence of local

landscape knowledge in the processes, thus leading to a decreased rather than improved

landscape democracy.

In the second part of the project, people’s engagement in matters related to use and

change of landscape is studied, specifically focussing on how the processes and

outcome of their engagement relates to questions of landscape democracy. Based on

theories of landscape practices, it is discussed how this concept can be broadened to

include a wider range of practices. The dissertation identifies several kinds of landscape

practices ranging from practical voluntary work and lobbying to official planning tasks.

Theories indicate that due to the mutual relationship between people and landscape,

landscape carries inherent prospects of democracy. Contrary to this, the dissertation

shows that despite active and broad involvement and participation in these processes

and matters, there are stories of powers, social injustice, exclusion and alienation. These

are aspects that conflict with common conceptions of democracy.

The conclusion can be summarised in the following points. First, despite indications in

the European Landscape Convention that landscape and democracy are tightly

interlinked, these issues are treated separately in Norwegian planning. Second, both formal and informal processes of participation carry issues of representation, power and

exclusion. This indicates that the emphasis on public participation as the way to fulfil

the democratic promise in the ELC is simplistic, and may need reconsideration. Third,

the study affirms that there are close ties between people and landscape, and high level

of public engagement in landscape related matters. Despite this, there are indications

that it might be naïve to believe that the interaction between people and landscape imply

an immanent democratic aspect in landscape.
 
Publisher
NTNU
Series
Doctoral thesis at NTNU;2015:284

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit