Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPanthi, Krishna Kantanb_NO
dc.contributor.advisorAagaard, Bentnb_NO
dc.contributor.authorGylland, Asgeir Samstadnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:55:16Z
dc.date.available2014-12-19T11:55:16Z
dc.date.created2013-02-06nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier603557nb_NO
dc.identifierntnudaim:7461nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/236047
dc.description.abstractSom del av nye E6 fra Trondheim til Stjørdal skal det bygges en ny tunnel fra Nyhavna til Strindheim. Strindheimtunnelen vil ved ferdigstillelse i 2014 bestå av to parallelle løp med tverrsnitt T9,5 og lengde 2,5 km. Ved dagsonen på Nyhavna (dagsone vest) vil tunnelen ligge som en 300 meter lang betongtunnel i kvikkleire ved nedre Møllenberg før den kommer ut i dagen ved Nyhavna. Pågrunn av det tettbebygde området og den ustabile kvikkleira er det satt strenge krav til utførelsen av prosjektet. Dette har gitt en rekke utfordrende ingeniørgeologiske problemstillinger, som hovedsakelig er rettet mot påhugget der betongtunnelen går inn i berget. Hvert av tunnelløpene vil her ha et tverrsnitt på 96m2, og kun være adskilt av en to meter bred pilar. Overdekning er ned mot tre meter.Sikringen av portalområdet og tunnelen ved dagsone vest er omfattende, og kan deles inn i fire hoveddeler: Stagforankring av spuntrørvegg Betongdrager og stagforankring over portalen Generell sikring i tunnelen Konstruksjon av pilarenGjennom analyser i form av beregninger og numeriske modeller, er det gjort en vurdering av de sikringstiltak som utført. Generelt er sikringstiltakene ved dagsone vest optimale. Den totale sikkerheten er ivaretatt, men analysene viser at det enkelte steder er små marginer. Analysemetodene er vurdert til å være gode, men som for alle bergmekaniske beregninger og modeller må det gjøres en rekke forenklinger og antagelser. Dette krever god ingeniørgeologisk forståelse når resultatene skal vurderes. Selv om prosjektet ved dagsone vest er et unikt på mange måter, kan det forventes liknende prosjekter i fremtiden. Spesielt gjelder dette tunneldriving med liten overdekning. På denne måten vil de erfaringer, i form av sikringsmetode og beregningsmetode, som gjøres ved dagsone vest og generelt i Norge være nyttig for fremtidige tunnelprosjekter. For alle tunnelprosjekter må ulike påhuggsplasseringer vurderes. Ofte er det et valg mellom et påhugg med liten overdekning og liten påvirkning på omgivelsene, eller et påhugg med større overdekning der det kreves at det fjernes store mengder masser inn mot påhugget. Dette er også tilfellet ved dagsone vest. Basert på kostnadsdata fra dagsone vest, er det gjort en vurdering av de to alternativene. Ved dagsone vest ble det valgt et påhugg med liten overdekning for å hindre flytting av hus rundt byggegropen. Dette viser seg å være det mest kostnadseffektive valget. Hadde det ikke vært nødvendig å fjerne hus, ville den opprinnelige påhuggsplasseringen vært den mest kostnadseffektive. Generelt er dette er en problemstilling som må avgjøres basert på gjennomførbarheten, omgivelsene, kostnadene, tidsforbruk og estetikk.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for geologi og bergteknikknb_NO
dc.subjectntnudaim:7461no_NO
dc.subjectMTGEOP Geofag og petroleumsteknologino_NO
dc.subjectIngeniørgeologi og bergteknikkno_NO
dc.titleStrindheimtunnelen - Stabilitetsanalyse og vurderinger av påhugget ved dagsone vestnb_NO
dc.title.alternativeAssessment and Analysis of Stability of the Tunnel Entrance at Strindheim Tunnelnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber141nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for geologi og bergteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel