Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrøv, Eivindnb_NO
dc.contributor.authorKrogstad, Mari Heggenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:55:12Z
dc.date.available2014-12-19T11:55:12Z
dc.date.created2013-02-06nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier603547nb_NO
dc.identifierntnudaim:7462nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/236032
dc.description.abstractBygging av tunnel fra Sluppen til Byåsen har igjen blitt aktuelt under utbedring av den siste delen av Stamvegringen rundt Trondheim. Tunnelen er planlagt med stigning opp til 7 % og rundkjøring i fjell. I tillegg vil tunnelen gå gjennom et tett bebygd område, noe som vil øke mediefokuset på prosjektet med tanke på både gjennomføring og sluttresultat. Denne oppgaven tar for seg tre ulike problemstillinger i forhold til Byåsentunnelen; setningsproblematikk, kostnadsberegninger og inndrift ved tunnelen.Mesteparten av løsmassene på Byåsen består av marine leirer som kan sette seg dersom lekkasjer inn i tunnelen skulle føre til grunnvannssenking. For å unngå dette er det nødvendig å gjøre vurderinger av et område som strekker seg ut til 300 meter til hver side for tunnelen. Dette for å finne områder som kan være spesielt setningsømfintlige og som kan føre til strenge tetthetskrav i tunnelen. Ved vurdering av utsatte områder ved Byåsentunnelen var det spesielt ett område som utpekte seg. Ca 900 meter inn i tunnelen går det en stor svakhetssone i bunnen av en større forsenkning. Bergoverdekningen til tunnelen er her 5-6 meter. I tillegg kan det forventes dårlig berg som er svært oppsprukket. Løsmasseoverdekningen ligger rundt 40 meter og består av leire som trolig er bløt. Her er det grunn til å tro at det bør settes svært strenge tetthetskrav for å forhindre store innlekkasjer og eventuell grunnvannssenking. For resten av tunnelen var det ingen områder som ble ansett for å være spesielt setningsømfintlige. Disse antagelsene er gjort basert på svært lite informasjon. Det vil være nødvendig med flere undersøkelser for å kunne gi en bedre vurdering av setningsømfintlige områder.Kostnadsberegninger for Byåsentunnelen, utført med anslagsmetoden, ga en total sum på 448 MNOK, med standardavvik på 26 MNOK. Dette gir en omtrentlig meterpris på 117 000 NOK. Beregningene omfatter kostnader ved sikring, tekniske installasjoner, driving, vegdekke og utlasting. Andre kostnader vil komme i tillegg til denne summen. Byåsentunnelen kan med dette anses for å bli et kostbart prosjekt. Til tross for høye kostnader framstår prosjektet som en god løsning på trafikale problemer i området og vil gjøre både framkommeligheten og sikkerheten bedre. Prosjektet vil derfor trolig lønne seg til tross for forventet høye kostnader.Egne beregninger av inndriften ved Byåsentunnelen ga et resultat på 55,4 meter/uke. Dataprogrammet Tunsim, som baserer seg på samme data, ga et noe høyere resultat på 60,4 meter/uke. Begge resultatene er gode inndriftstall for et tunnelprosjekt. Da det er mulig å drive Byåsentunnelen fra fire stuffer samtidig, vil inndriften i tunnelen totalt sett kunne bli høy. Høy inndrift på prosjektet er positivt med tanke på total tidsbruk og tidsavhengige kostnader.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for geologi og bergteknikknb_NO
dc.subjectntnudaim:7462no_NO
dc.subjectMTGEOP Geofag og petroleumsteknologino_NO
dc.subjectIngeniørgeologi og bergmekanikkno_NO
dc.titleByåsentunnelen: Setningsproblematikk, tids- og kostnadsberegningernb_NO
dc.title.alternativeByåsentunnelen: Problems related to ground settlements, time- and cost calculationsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber111nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for geologi og bergteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel