Når talentutvikling ikke blir talentavvikling : en casestudie av utviklingsmiljøet i Rosenborg Ballklub
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2356362Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven redegjør jeg for, operasjonaliserer og anvender en holistisk og økologisk
tilnærming til en kvalitativ casestudie av utviklingsmiljøet i Rosenborg Ballklub. Denne
tilnærmingen gjør miljøet utviklingen foregår i til sitt analyseobjekt, og søker å avdekke
elementer og trekk som gir flere utøvere anledning til å nå sitt potensial uten å møte
kontekstuelle eller organisatoriske barrierer. Samtidens talentforskning har tendert til å
fokusere på den enkelte utøver og hans/hennes mikroomgivelser, til tross for at det i liten grad
hersker enighet om hvilke faktorer som predikerer fremtidig suksess på elitenivå. I lys av
forskningstradisjonens manglende presisjon hva suksesskriterier angår, fremstår en holistisk
og økologisk tilnærming som en mer hensiktsmessig måte å drive talentutvikling i idrett på.
Min oppgave viser at Rosenborg i utstrakt grad arbeider for å skape et stabilt og fruktbart
miljø med gode relasjoner til omkringliggende domener. Når miljøet vurderes som fruktbart
og støttende, impliserer det tro på at en vedvarende interaksjon med miljøet har positive
konsekvenser for en utøvers realisering av sitt idrettslige potensial. Støtteapparatet
anerkjenner at spillerne har et medfødt potensial som kan være ulikt, men tillegger dette
mindre viktighet. Derimot ønsker de å la trening og utvikling avgjøre hvem som senere skal ta
steget til neste nivå. Parallelt med et langsiktig utviklingsfokus som virker viktigere enn
prestasjon i kort tidshorisont, ønsker klubben å utvikle spillere som både har gode
fotballfaglige ferdigheter og andre ressurser og verktøy som er nødvendig for å lykkes som
fotballspiller på toppnivå i Norge. I Rosenborg trenes ansvarliggjøring, selvrefleksivitet og
klokskap parallelt med individuelle- og relasjonelle ferdigheter. Spillerne gis i liten grad
fasiter. Ei heller blir de overvåket og regulert. Derimot må de ta ansvar for egen utvikling,
både som menneske og som fotballspiller.
Miljøets forutsetninger for å drive god spillerutvikling vanskeliggjøres av en fjern relasjon til
eget a-lag. Det er mangel på nærhet og sammenfallende kommunikasjon, og dette gjør
overgangen fra junior- til seniornivå vanskelig for de unge spillerne. Klubbens suksessfulle
historie og omgivelsenes krav om suksess på kort sikt gjør denne relasjonen ytterligere
komplisert. I individuelle idretter er tette bånd mellom junior- og seniorutøvere vist å være en
suksessfaktor (Henriksen, 2010), mens en lignende relasjon ikke er avdekket i fotball
(Henriksen, Alfermann, Hvid Larsen, & Christensen, 2013; Relvas, Littlewood, Nesti,
Gilbourne, & Richardson, 2010). Hvorvidt det er motsetningsfylt å arbeide for suksess på kort
sikt, og samtidig la juniorutøverne bruke seniorutøverne som nære forbilder vites ikke. Dette
spørsmålet bør undersøkes nærmere, for dermed å kunne drive kunnskapsbasert
spillerutvikling i fotball med fokus på hvordan den røde tråden i utviklingsarbeidet går fra
juniornivå og hele veien til egen seniorlag.