Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWidding, Lars Øystein
dc.contributor.authorDimmen, Helge Åsteson
dc.date.accessioned2017-03-13T08:33:44Z
dc.date.accessioned2017-03-13T08:33:44Z
dc.date.available2017-03-13T08:33:44Z
dc.date.created2015-06-18
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:13012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2352830
dc.description.abstractOppgavens målsetning er å kunne identifisere faktorer og kjennetegn for å sikre bærekraftige team i oppstartsbedrifter. Ved å teste et eksisterende rammeverk via kvalitative intervju av studenter fra NTNUs Entreprenørskole vil denne oppgaven svare på følgende spørsmål: Hvilke faktorer er avgjørende for at studenter velger å avslutte et samarbeid i en oppstartsbedrift? Hvordan kan oppstartsteam selv sørge for at samarbeidet deres fungerer godt over tid? Denne masteroppgaven skal undersøke om rammeverket presentert i (Haraldsen et al., 2013) kan benyttes til å beskrive samarbeid innad i studentteam. Rammeverket til Haraldsen ble opprinnelig laget for å beskrive samarbeidet mellom et studentteam og ekstern idehaver, men Haraldsen mener og det vil være interessant å se på rammeverket for andre kontekster og samarbeidskonstellasjoner. (Haraldsen et al., 2013, S101) For å teste rammeverkets gyldighet for samarbeid innad i studentteam vil jeg gå i dybden på nåværende oppstartsbedrifter fra NTNUs Entreprenørskole, og teste det empirisk via semi-strukturerte intervjuer. Oppstartsbedriftene er valgt ut etter ekskluderingskriterier som blant annet sier at oppstarten skal være aktiv i dag, og minst én student fra Entreprenørskolen må ha trukket seg fra oppstarten. Fire studenter som har trukket seg fra fire ulike case ble intervjuet i denne oppgaven. Sitatene fra intervjuene som omhandler samarbeid er sortert systematisk i A, B og C-kategorier med økende abstraksjonsnivå etter Widding (2006) sine abstraksjonsnivåer. A kategorien inneholder alle sitater som omhandler samarbeidet. B kategoriene representerer hver sin parameter fra Haraldsens rammeverk, og C kategoriene er sentrale tema under hver B kategori. Via intervjuene og analysen ble det bekreftet at rammeverket til Haraldsen et al. (2013) kan tilpasses til å beskrive samarbeidet innad i et oppstartsteam. I tillegg til å bekrefte de 11 eksisterende parameterne, ble det introdusert en ny parameter; motivasjon, som behøver noe videre forskning. Alle parameterne påvirker hverandre, og aktualiteten til hver enkelt av de varier fra case til case. De 12 hovedparameterne er gjengitt nedenfor: 1. Arbeidsklima 2. Felles mål og ambisjoner 3. Tillitt 4. Innflytelse 5. Arbeidsfordeling og organisasjonsstruktur 6. Finansielt eierskap 7. Kommunikasjon 8. Stadiet til ideen 9. Psykologisk eierskap 10. Bidrag og tilhørighet 11. Forventningsavklaring 12. Motivasjon Det ble gjort noen praktiske implikasjoner som omhandler teamdannelse. Teamene som ble dannet med bakgrunn i at studentene ønsket å arbeide med hverandre fungerte bedre enn teamet som ble dannet på bakgrunn av ønske om å kommersialisere et spesifikt prosjekt. Det er viktig at studentene tydelig kommuniserer sine meninger gjennom forventningsavklaringer fra dag en, og oppdaterer forventningene sine underveis. Det viste seg at casene som hadde forventningsavklaringer som gikk på arbeidet med oppstartsbedriften fikk gjort mer som var viktig for oppstarten, enn de som fokuserte forventningsavklaringen på karakterer. Den ene oppstarten besto av 5 personer. Dette medførte komplikasjoner i form av kommunikasjonsflyt og overlappende arbeidsoppgaver. Flere av studentene ga uttrykk for at teamene ikke var flinke nok til å ta opp problemer innad i teamet. EiT var for noen eneste arena der det var rom for å snakke om slike ubehageligheter. Ved å benytte det presenterte rammeverket fra denne oppgaven til å analysere sin egen oppstart ved jevne mellomrom, kan teamet skape en arena der det er «trygt» for teammedlemmene å snakke om forhåndsbestet tematikk. Ved å gjøre dette ved med fast rutine, vil det antakeligvis bli lettere å følge opp og gjøre tiltak for å gjennomføre forbedringspotensialene, teammedlemmene finner fra rammeverket. Denne oppgaven har undersøkt et begrenset utvalg case fra NTNUs Entreprenørskole. Det er derfor usikkert om oppgavens funn kan si seg gjeldende for action-based entreprenørskapsutdanninger andre steder. Det ble kun sett på samarbeider som er avsluttet. Å fokusere mer på team som har fungert godt over en lengre perioder kan gi andre svar på oppgaven. Oppgaven resulterte i et revidert rammeverk. Det hadde vært interessant å se om metodene rammeverket kan anvendes på kan gi svar på ulike forskningsspørsmål angående samarbeid i oppstartsbedrifter. 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectNTNUs Entreprenørskole
dc.titleEntreprenørielt samarbeid innad i studentteam - Hvordan opprettholde et godt samarbeid innad i en oppstartsbedrift
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel