Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Bjørn
dc.contributor.authorBacke-Bogstad, Julie
dc.date.accessioned2015-10-05T14:56:29Z
dc.date.available2015-10-05T14:56:29Z
dc.date.created2015-06-09
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:13348
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2350409
dc.description.abstractEksisterende Ulriken tunnel mellom Arna og Fløen har nådd sin kapasitetsgrense, og Jernbaneverket har bestemt å bygge en ny tunnel som skal ligge parallelt med og 30 meter sør for eksisterende tunnel. Tunnelen skal være 7,8 kilometer, hvor de første 800 meterne skal drives konvensjonelt før de resterende 7 kilometerne fullprofilbores. Gripper-TBMen som skal brukes har en diameter på 9,3 meter og er den største brukt i Norge hittil. Denne masteroppgaven er en videreførelse av prosjektoppgaven skrevet høsten 2014 hvor en analyse av ingeniørgeologiske undersøkelser og forhold av spesiell betydning for borbarhet og inndrift for nye Ulriken tunnel ble foretatt. I masteroppgaven vil en vurdering av ingeniørgeologiske utfordringer og behov for videre oppfølging under driving foretas. Vurderingene utført i oppgaven er basert på grunnlagsmateriale, rekognoserende ingeniørgeologisk kartlegging og prøveinnsamling i Bergensområdet, laboratorietester og numerisk analyse i Phase2. Hovedfokuset har vært å undersøke risikoen for mulige bergtrykksproblemer. Den største begrensningen i numerisk analyse ligger i påliteligheten til inngangsparameterne. I den forbindelse har det utført parameterstudie av spenningsforholdet og GSI-verdier. Den numeriske analysen viste at den maksimale σ1-verdien forekommer i taket og gulvet i tunnelen, samt at den øker med økende horisontalspenninger. Ved redusert GSI øker antall bruddelement, og det ble observert brudd i taket på tunnelen. Grunnlagsmaterialet fra eksisterende tunnel, befaring i eksisterende tunnel og Q-metodens SRF-verdi tilsier bergtrykksproblemer kan tenkes å påtreffes langs tunneltraséen. På grunn av muligheten for bergtrykksproblemer og usikkerheten i henhold til spenningene brukt i oppgaven er det anbefalt å utføre bergtrykksmålinger. Det vil alltid foreligge en viss fare for stabilitetsproblemer i forbindelse med driving gjennom svakhetssoner og vanninnbrudd. Foreløpig er det ikke planlagt sonderboring eller injeksjon ved driving gjennom de største svakhetssonene. I oppgaven anbefales det å forta sonderboring og behovsprøvd injeksjon ved driving gjennom de største svakhetssonene for å unngå vannlekkasje og stabilitetsproblemer. I tillegg er det anbefalt å vurdere underveis i drivingen om det er hensiktsmessig å ta prøver av leirmaterialet i svakhetssoner med tanke på stabiliteten i tunnelen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectTekniske geofag, Ingeniørgeologi og bergmekanikk
dc.titleUlriken tunnel - Vurdering av ingeniørgeologiske utfordringer og behov for videre undersøkelser/oppfølging under TBM-driving
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber114


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel