• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av et hybrid varmerør for høytemperatur anvendelser

Kristjansson, Kolbeinn Jakob
Master thesis
Thumbnail
View/Open
505166_FULLTEXT01.pdf (6.599Mb)
505166_COVER01.pdf (49.00Kb)
505166_ATTACHMENT01.zip (4.882Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/234569
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for energi og prosessteknikk [2622]
Abstract
Det første målet med denne masteroppgaven er å utvikle en prosedyre for å vakuumere, fylle og forsegle et varmerør (heat pipe). Varmerør benyttes for å transportere varme med lave temperaturdifferanser. Ved høye temperaturer er det fordelaktig å ta i bruk kalium som arbeidsmedium i varmerør. I denne rapporten er det utarbeidet en metode for sikker vakuumering, fylling og forsegling av et varmerør med kalium som arbeidsmedium. Det er i tillegg utviklet en prosedyre for hvordan hele prosessen skal gjennomføres. En turbomolekylærpumpe skal brukes for å generere vakuum, og sammen med varmeelement utgasse varmerøret. Et påfyllingskammer benyttes for å smelte og overføre kalium, mens induksjonssveising skal benyttes for å forsegle varmerøret. Med prosedyren som er utviklet er det ventet at man vil få et lekkasjefritt varmerør med veldig ren kalium som arbeidsmedium.Det andre målet med denne oppgaven er å utarbeide en numerisk beregningsmodell for strømning i porøse medium. Beregningsmodellen skal kunne vise effekten av ujevnt varmepådrag på strømningen i veken. Et høyt varmepådrag i et lite område av veken vil gi mye avdamping i dette området. Dette vil føre til at man får 3D strømning. På grunn av at tykkelsen til veken er veldig liten, er det ventet at man får lite variasjon i tykkelsesretningen, og modellen kan forenkles til 2D strømning. Beregningsmodellen som er utarbeidet benytter Darcys lov, i kombinasjon med kontinuitetsligningen for masse, for å beregne det stasjonære trykk- og hastighetsfeltet som oppstår på grunn av et varmepådrag. Varmepådraget kan være uniformt eller ujevnt.Fordelingen av varmefluksen har mye å si for total varmetransportkapasitet for veken. En varmedistribusjon som fører til en høy fluks øverst i veken vil gi en lavere total varmestrøm enn en tilsvarende varmedistribusjon der den høye fluksen er plassert nede i veken. Det er sett på mange ulike varmepådrag, og effekten disse varmepådragene har på vekekapasiteten.
Publisher
Institutt for energi- og prosessteknikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit