• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stall og surge i tørr- og våtgasskompressorer

Dahl, Ståle
Master thesis
Thumbnail
View/Open
440516_FULLTEXT01.pdf (4.684Mb)
440516_COVER01.pdf (50.17Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/234343
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for energi og prosessteknikk [3297]
Abstract
I denne oppgaven beskrives de aerodynamiske ustabilitetene kalt stall og surge. Oppgaven består hovedsakelig av tre deler. I første del gjennomgås noe fundamental teori på aerodynamikken i sentrifugalkompressorer, før funn gjort i tidligere eksperiment på ustabilitetene presenteres. I litteraturen er det bevist at stall og surge forekommer i flere former og med flere karakteristikker. Med tørrgass som arbeidsmedium kan disse karakteristikkene identifiseres ved hjelp av trykksensorer. Karakteristikkene har vist seg å være svært avhengig av kompressorens geometri.Visualiseringsmetoder som tidligere har vist seg å fungere godt på turbomaskineri gjennomgåes og det diskuteres rundt applikasjonen med våtgass. Laser Doppler Velocimetry ble prøvet ut, men det viste seg at denne måleteknikken er for ømfintelig til at den kan brukes med våtgasstrømning. En spesialløsning med pitot-prober er en mulig metode for fremtidige visualiseringsforsøk. Til slutt presenteres et eget eksperiment hvor en industriell kompressor utsettes for tørr- og våtgass. Formålet med eksperimentet var å dokumentere ustabiliteter, med hovedfokus på frekvens og størrelse. Karakteristikken til tørrgassustabilitetene ble kartlagt ved hjelp av dynamiske trykksensorer plassert i diffusoren. Resultatene ble sammenligning med resultat fra tidliger eksperiment funnet i litteraturen. Funnene stemte godt med tidligere forsøk gjort med tørrgass. Karakteristikken til våtgass lot seg ikke identifisere like lett. De dynamiske sensorene plukket ikke opp noen stallfrekvenser eller størrelser, selv om ustabiliteter var observert visuelt ved testkjøring. Det ble heller ikke funnet noe bevis på at maskinen gikk i surge.
Publisher
Institutt for energi- og prosessteknikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit