Browsing Institutt for geografi by Author "Reitan, Jorunn"
Now showing items 1-10 of 10
-
Beredt til å løse dagens og fremtidens samfunnsutfordringer? - En kvalitativ studie om bruken av innovasjonscamp i skolen for å utvikle bærekraftkompetanser
Nesse, Mikal Øglend (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke bruken av innovasjonscamp som metode i videregående skole, og om aktiviteten kan bidra til å utvikle bærekraftkompetanser og kombinere ulike perspektiver fra Kunnskapsløftet ... -
Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet, og læringsutbytte: en casestudie av to undervisningsopplegg i videregående skole
Gjendemsjø, Jonas Hansen (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan en tverrfaglig undervisning av bærekraftig utvikling kan gjennomføres i videregående skole, og hvilket læringsutbytte elever kan ha av denne undervisningen. ... -
Bærekraftige holdninger i geografifaget: Hvordan påvirker Kunnskapsløftet 2020?
Lundanes, Ingrid (Master thesis, 2022)Bærekraftig utvikling har med innføringen av det nye læreplanverket, Kunnskapsløftet 2020, fått en sentral posisjon i geografifaget, og det er ikke uten grunn. Elevene må forberedes på å møte utfordringer knyttet til blant ... -
«Det er jo det som er viktigst; at vi lærer hvordan vi selv kan handle bærekraftig» - En kvalitativ studie av elevers bærekraftige handlekraft
Wengorz, Noa Lilith (Master thesis, 2021)Hovedproblemstillingen for denne oppgaven er Hva er det som former elevers bærekraftige handlekraft? For å besvare denne tar oppgaven for seg tre underproblemstillinger: Hvordan vurderer elever i den videregående skolen ... -
Geografiens status i samfunnsfaget: En studie av geografiens status blant samfunnsfagslærere på ungdomstrinnet
Dyrseth, Mathias (Master thesis, 2023)I samfunnsfaget på ungdomstrinnet inkluderes hovedsakelig tre fagdisipliner: Samfunnskunnskap, Geografi og Historie. Innføringen av nye læreplaner har historisk betydelig endret på hvordan fagdisiplinene i samfunnsfaget ... -
Jakten på lektorene i geografi
Lassesen, Lise Skjærbusdal (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en studie av hvilke yrkesvalg uteksaminerte kandidater fra lektorutdanningen i geografi ved NTNU tar. Oppgaven er en forlengelse av Sandvold (2015) sin masteroppgave om hvorfor en stor andel av ... -
Lek, konkurranse og fysisk aktivitet i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet
Bjugstad, André (Master thesis, 2021)Bjugstad, A. (2021). Lek, konkurranse og fysisk aktivitet i samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen. Masteroppgave for lektorutdanning i geografi. Institutt for geografi, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, ... -
Med hjarta på rette staden - Ein kvalitativ studie av geografilærarar si oppleving av Kunnskapsløftet 2020
Fjellro, Birte Marie Molven (Master thesis, 2021)I denne masteroppgåva undersøkjer eg korleis eit utval geografilærarar opplever handlingsrom og autonomi i Kunnskapsløftet 2020. Studiet byggjer på Tjora (2017) sin stegvis-deduktive induktive metode, noko som har gjort ... -
Undervisning for bærekraftig utvikling: Hvordan kan geografi og samfunnsgeografi bidra?
Folland, Hilda Hoel (Master thesis, 2021)For å få en befolkning som evner å håndtere utfordringer knyttet til bærekraft, er det viktig å sette fokus på dette i undervisningen. Bærekraftig utvikling vektlegges i Kunnskapsløftet 2020, og er sentralt for geografi ... -
Vurdering av lærebøker i geografi - En studie av hvordan tre lærebøker tar for seg kjerneelementet Bærekraftig utvikling og globalisering
Wisløff, Margrethe (Master thesis, 2022)I august 2020 tredde Kunnskapsløftet 2020 i kraft i den norske skolen. Dette er et nytt læreplanverk gjeldende for grunnskolen og videregående utdanning. Temaet bærekraftig utvikling har her fått en sentral plass både i ...