Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (uspesifisert) på emneord "SOCIAL SCIENCES: Social sciences: Education"
Viser treff 1-8 av 8
-
Childhood as a social and symbolic space : discourses on children as social participants in society
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2004:152, Doctoral thesis, 2004)The aim of the thesis is to explore discourses on "children as participants" by questioning and discussing constructions of children and childhood that seems to be taken for granted, and which in certain contexts seem to ... -
Frå folkeopplysning til vaksenopplæring
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:14, Doctoral thesis, 2005)Temaet for dette arbeidet er framveksten og utviklinga av eit fenomen med mange namn, men som med eit overordna begrep her blir kalla vaksenopplæring. I røynda er det eit begrep som høyrer til tida etter 1945, medan ... -
Gyldighet og "takt" i samfunnskunnskapsundervisningen: Læreres tenkning og undervisningsplanlegging i samfunnskunnskap på fådeltskolens mellomtrinn
(Doctoral thesis, 2002)Denne avhandlingen framstiller og tolker i et fenomenologisk perspektiv hva fem lærere på fådeltskolens mellomtrinn ville oppnå med undervisningen. Det redegjøres for hvordan de mener at de didaktisk planla og tenkte, og ... -
"I can't find my grandma on the Internet!": A Study of Project Work Using ICT as a Mediating Artefact
(Doctoral thesis, 2003)Life in the classroom is complex with all sorts of action taking place all at once. During project work this complexity is even more visible due to intense pupil and teacher activity. The project work method and the use ... -
IKT i skolen: En studie av relasjoner mellom bruk av IKT på 8. klassetrinn og noen motivasjonelle faktorer
(Doctoral thesis, 2003)Det er et uttalt politisk mål fra sentrale myndigheter at informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal innføres i utdanningssektoren som en naturlig del av undervisning og læring. De foreliggende utdanningspolitiske ... -
Kids need to be seen: A Narrative Study of a Teacher's Inclusive Education
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2004:117, Doctoral thesis, 2004) -
Læreplanens differens: Formidling av læreplanen til skolepraksis
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:200, Doctoral thesis, 2005)Læreplanens betydning og meningsinnhold for skolepraksis vil som vist måtte avgjøres av skolens personale. Skal læreplanen gis betydning i skolepraksis, kreves det derfor først og fremst at den tas i bruk av lærerne, at ... -
The experience of critical thinking within upper secondary education: From theory to practice
(Doctoral thesis, 2003)