Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (uspesifisert) på tittel
Viser treff 54-73 av 160
-
Happiness in Serbia and Norway:
(Master thesis, 2010)Happiness here is investigated by means of 12 young people from Serbia and Norway. The main instrument was interview with a short questionnaire. Happiness is in line with other studies found to be a complex human quality ... -
Helsepersonells oppfattelse av kapasitetspress i spesialisthelsetjenesten
(Journal article; Peer reviewed, 2019)BAKGRUNN Det er et helsepolitisk mål å øke utnyttelsen av ledig kapasitet i sykehusene, men flere er bekymret for at det er lite uutnyttet kapasitet igjen. Formålet med studien var å undersøke hvordan helsepersonell ... -
Hjelpe meg?: Motivasjonsarbeid ved behandling av spiseforstyrrelser
(Master thesis, 2010)Pasienter med spiseforstyrrelser kommer ofte i kontakt med hjelpeapparatet med sterk ambivalens til endring. Som behandler kan det være utfordrende å arbeide med mennesker med spiseforstyrrelser, da mange pasienter ikke ... -
"How Do You Keep Love Alive?": En kvalitativ studie av erfaringer med parforhold - Hva vil vi ha og hvordan opprettholder vi kjærligheten?
(Master thesis, 2010)På bakgrunn i de teoretiske implikasjonene for narrativ psykologisk teori, kommunikasjonspsykologiske perspektiver og betraktninger rundt kjærlighet og parforhold generelt, er det blitt gjennomført 11 kvalitative intervjuer ... -
Hvordan påvirkes gullprisen av makroøkonomiske nyheter?
(Master thesis, 2010) -
"I can't find my grandma on the Internet!": A Study of Project Work Using ICT as a Mediating Artefact
(Doctoral thesis, 2003)Life in the classroom is complex with all sorts of action taking place all at once. During project work this complexity is even more visible due to intense pupil and teacher activity. The project work method and the use ... -
IKT i skolen: En studie av relasjoner mellom bruk av IKT på 8. klassetrinn og noen motivasjonelle faktorer
(Doctoral thesis, 2003)Det er et uttalt politisk mål fra sentrale myndigheter at informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal innføres i utdanningssektoren som en naturlig del av undervisning og læring. De foreliggende utdanningspolitiske ... -
The impact of social media use on appearance self-esteem from childhood to adolescence – A 3-wave community study
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background Social media users are extensively exposed to photographs displaying idealized self-presentations. This poses a potential threat to youth's appearance self-esteem, but the negative impact may depend upon types ... -
Increase in Self-Compassion as a Common Mediator of Change in The Treatment of Cluster C Personality Disorders: Results From a Randomized Controlled Trial
(Master thesis, 2010)According to the short-term dynamic psychotherapy model "Affect Phobia Treatment" an increase in the experience of affects and a decrease in inhibitory affects during treatment are associated with an increase in self-compassion ... -
Indoor dust and hot surface contact: Biological effects in vitro of heated dust and heat-generated emissions
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2004:13, Doctoral thesis, 2004)Electrical heaters are common in homes, day-care centres and offices in Norway and other coldclimate-countries. Indoor dust settling on surfaces of heaters is likely to become heated once the device is switched on. This ... -
Innvandring og identitet: Å leve i to verdener
(Master thesis, 2010) -
Innviklet utvikling. En studie av en endringsprosess i Statoils anskaffelses- og forsyningsvirksomhet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:10, Doctoral thesis, 2006) -
"It's cool to have a friend": A qualitative study of adolescent gorls with MMR, Mild Mental retardation, their thoughts, reflections and experiences regarding to friendships an relations to peers
(Master thesis, 2010)Friendships and relations to peers are important for the social, emotional and cognitive development (Hartup, 1992; Newcomb and Bagwell, 1996). In adolescence, friends and peers become more important, as learning to take ... -
Kids need to be seen: A Narrative Study of a Teacher's Inclusive Education
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2004:117, Doctoral thesis, 2004) -
Knowledge, Mobility and Configurations of Power: an Asset Specificity Perspective on Power in the Knowledge Society
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:214, Doctoral thesis, 2006)This dissertation studies three interrelated concepts—power, knowledge, and mobility—in order to understand how knowledge mobility (specificity) affects power in the knowledge economy. To do this, the thesis is divided ... -
Kognitiv behandling ved sosial fobi: Fra innhold til prosess?
(Master thesis, 2010)Sosial fobi er en av de mest prevalent angstlidelsene. Sosial fobi kjennetegnes av intens opplevelse av angst i sosiale situasjoner, og er assosiert med betydelige funksjonstap og reduksjon i livskvalitet for de personene ... -
Kraftinntekter - ein trussel for den kommunale effektiviteten?
(Master thesis, 2010) -
Kreativitetsfremmede verdier hos norske filmregissører
(Master thesis, 2010)Filmregi er et svært kreativt og omfattende yrke på mange måter. Dette ble utgangspunktet for en empirisk studie av norske filmregissører med temaet motivasjon i regiyrket. Det ble lagt vekt på det kvalitative forskningsintervjuet ...