Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Subject "Rådgivingsvitenskap"
Now showing items 1-17 of 17
-
Betydningsfulle kvaliteter i relasjonen mellom lærer og elev - En Q-metodologisk studie av elever i videregående skole sin opplevelse av relasjonelle kvaliteter i lærer-elev-relasjonen
(Master thesis, 2018)Utgangspunktet for denne mastergradsoppgaven er relasjonen mellom lærer og elev. Formålet med studien er å undersøke hva elever opplever som viktig og betydningsfullt i relasjonen til lærer for å kunne gi økt forståelse ... -
''Det beste for familien er at vi er samkjørte'' - En kvalitativ studie om hvordan ulike fagpersoner i en kommune opplever bruken av «Sjekkliste for Det Gode Samarbeidet»
(Master thesis, 2018)Tverrfaglig samarbeid kan være krevende, men når man får det til å fungere godt, vil det samlede tilbudet til barnet/ungdommen oppleves bedre koordinert, og være mer tilpasset den enkelte. For å sikre god kvalitet i det ... -
En oppmerksomt nærværende studenttilværelse - En Q-metodologisk studie av studenters subjektive opplevelse av å praktisere mindfulness og hvilken betydning praksisen har hatt for dem i deres hverdagsliv
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke studenters erfaring med og utbytte av å praktisere mindfulness. Problemstillingen studien har tatt for seg er «Hvordan opplever studenter som deltar på SiT Råds ... -
Et helhetlig perspektiv på kvalitetssikring av ungdomsstraff og ungdomsoppfølging - En Q-metodologisk studie som tar i bruk rådgivningsteori for å utforske hva som ligger bak utsagnet ”KOG er selve kvalitetssikringen i ungdomsstraff og ungdomsoppfølging”
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven utforskes hva som ligger bak utsagnet ”KOG er selve kvalitetssikringen i ungdomsstraff og ungdomsoppfølging”. KOG er et tverrfaglig team som vurderer hvem som passer til ungdomsstraff og ungdomsoppfølging, ... -
''Gi meg en jobb, så går alt bra!'' - En Q-metodologisk studie av hvordan innsatte på kortere dommer opplever seg selv i et karriereperspektiv
(Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å få innsikt i hvordan innsatte på kortere dommer opplever seg selv i et karriereperspektiv, sett fra deres ståsted. Hensikten er å få mer kunnskap om denne gruppas behov som et utgangspunkt for ... -
”Hvis du bare har tenkt på det tekniske, så har du kanskje ikke vært så bevisst på hvordan du holdt på” - En studie av hvordan innsikt i et teknologiteams opplevelse av å lære om gruppeprosess, kan bidra til å heve grupperådgivers veiledningskompetanse
(Master thesis, 2018)Denne oppgavens tema er teknologiteams opplevelse av det å lære om gruppeprosess, samt kompetanseheving av grupperådgivere. Studiens mål er å heve grupperådgivers veiledningskompetanse i arbeid med teknologiteam, ved å ... -
Hvor kan min kunnskap møte din kunnskap? - En kvalitativ studie av fire karriereveileders erfaringer med å veilede veisøkere med innvandringsbakgrunn
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har hovedfokus på foreldres positive opplevelser i samarbeidet med PP-tjenesten. Mitt utgangspunkt var et ønske om å undersøke hva som førte til at samarbeidet ble positivt for foreldrene. I datainnsamlingen ... -
Hvordan kropp og sinn er ett
(Master thesis, 2017)Denne studien sikter etter ˚a demonstrere hvordan tre terapeuter opplever at kropp og sinn er ett. Alle de tre terapeutene virker til ˚a mene at kropp og sinn er to deler av ´en hel psykokropp. Dette ledet meg til ˚a ... -
''Jeg har tenkt på det før, men ikke sagt det'' - En kvalitativ studie om hvordan ungdom opplever å uttrykke seg ved hjelp av et samtaleverktøy
(Master thesis, 2018)I møte med ungdom ønsker den profesjonelle hjelperen å bidra til vekst og utvikling hos den unge. Profesjonelle samtaler er utfordrende, både for ungdom og for hjelpere. Ungdom synes det er vanskelig å snakke om seg selv, ... -
''Man må lære dem å kjenne før man finner noe som fungerer'' - En kvalitativ studie om læreres opplevelse i møte med umotiverte elever i kroppsøving
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven ser nærmere på hva kroppsøvingslærere i videregående skole og ungdomsskolen opplever som viktig i møte med umotiverte elever. Oppgaven søker å belyse problematikken ut fra et lærerperspektiv, hvor problemstillingen ... -
Naturen som samarbeidspartner i et rådgivningsperspektiv - En kvalitativ studie som undersøker hvordan rådgivere opplever og erfarer møtet med rådsøkere ute i naturen
(Master thesis, 2018)Tradisjonell rådgivning og terapitilnærming foregår som regel i et lukket rom, som betegnes som den profesjonelles arena. Mennesker, både unge og voksne, som av ulike årsaker har behov for å oppsøke en rådgiver, veileder, ... -
''Når vi møtes i samtalen'' - En kvalitativ studie av hvordan rådgivere i videregående skole beskriver sine opplevelser av vellykkede elevsamtaler
(Master thesis, 2018)Rådgivningstjenesten i videregående skole omfatter sosialpedagogisk og utdannings- og yrkesrådgivning, og har som formål å hjelpe elevene med å finne seg til rette på skolen og gjøre gode valg om fremtidig utdanning og ... -
Samarbeid i tverrfaglige team - En q-metodologisk studie om relasjon, samhandling og kunnskapsdeling
(Master thesis, 2018)Hensikten med studien er å oppnå større innsikt i hvordan relasjoner i tverrfaglige team påvirker den enkeltes opplevelse av samhandling og kunnskapsdeling, og hvordan de erfarte relasjonene skaper grunnlag for innovasjon ... -
Samarbeid i tverrfaglige team - En q-metodologisk studie om relasjon, samhandling og kunnskapsdeling
(Master thesis, 2018)Hensikten med studien er å oppnå større innsikt i hvordan relasjoner i tverrfaglige team påvirker den enkeltes opplevelse av samhandling og kunnskapsdeling, og hvordan man kan skape fremdrift og innovasjon i tverrfaglige ... -
Utfordringer ved å være i relasjon til lidende klienter - En kvalitativ studie som undersøker hvordan profesjonelle terapeuter erfarer fenomenet
(Master thesis, 2018)Studiens hensikt var å undersøke hvordan profesjonelle terapeuter erfarer å være i relasjon til klienter som lider på grunn av psykologiske problemer. Fokuset var rettet mot utfordrende og problematiske aspekter samt hvordan ... -
''Vi er så avhengige av å spille på lag liksom'' - En kvalitativ intervjustudie av ansattes opplevelser omkring samarbeid i prosjektorganisasjoner/team gjort ved Consto Midt-Norge
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven setter fokus på viktige aspekter ved samarbeid i prosjektorganisasjoner (team). Hvor man gjennom seks intervjuer av ansatte i forskjellige byggeprosjekter får et innblikk i deres opplevelser, hva de ...