Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tidsskrift "UNIPED"
Viser treff 1-20 av 30
-
"A tale of two cities" Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningarna i fysik vid NTNU och CTH
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Lege- og sjukepleiestudentar i praksis ved Førde Sentralsjukehus jobbar i tverrprofesjonelle team. Studentane planlegg og gjennomfører utgreiing, pleie og behandling for ein pasient med uklar/ kompleks tilstand, og er under ... -
Analys av flervalsuppgifter som examinationsform
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In higher education, multiple choice tests are becoming increasingly used. This poses a problem when applying the same marking scheme as for ordinary questions, as guessing becomes profitable. I examine the effect of ... -
Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningen i fysik och matematik vid NTNU
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Vilka attityder till och föreställningar studenter har om lärande kan påverka deras sätt att studera ett ämne, något som studeras i ökande grad inom forskningen. En studie har genomförts för att se vilka förändringar i ... -
"Å framføre et velformulert resonnement" - Krav til språkføring og fremstilling i BA nordisk språk og litteratur
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The authors examine how learning objectives were implemented in a study program named “Bachelor of Scandinavian language and literature” at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). One of the authors played ... -
Balancing freedom and commitment - making higher education matter to working life
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I dagens debatt innenfor høyere utdanning er sammenhengen mellom utdanning og arbeidsliv et stadig tilbakevendende tema. I denne artikkelen utforsker vi dette samspillet basert på intervjuer med studenter på et tverrfaglig ... -
"Blind" klagesensur ved Universitetet i Oslo Pålitelig og rettferdig eller et steg i feil retning?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen beskriver og analyserer virkningene av «blind» klagesensur ved Universitetet i Oslo. Før 01.08.14 hadde de nye sensorene ved sensurklage tilgang til resultatene fra ordinær sensur, mens denne muligheten ... -
Does an Experience-Based and Practice- Oriented Approach in Coaching Education Influence Coaching Efficacy Positively?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Coaching education is previously suggested to have a positive influence on coaching efficacy among coaches in sport. However, little is known about whether differences in learning approaches in formal coaching education ... -
Face-to-face and remote teaching in a doctoral education course: Using Flipped classroom, formative assessment and remote teaching to increase the teaching quality of a literature review course
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This case study examines face-to-face and remote teaching in a doctoral education course and ask if flipped classroom, formative assessment and remote teaching increase the teaching quality of a literature review course. ... -
Faktiske og foretrukne kilder til læring blant norske idrettstrenere
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Tidligere studier har antydet at idrettstrenere ikke får sitt behov for læring og kompetanseutvikling tilfredsstilt av formelle utdanningssystemer. Med bakgrunn i dette er målet med denne studien å undersøke faktiske og ... -
Feltbasert undervisning. Kan digital teknologi og innsikt i studenters foretrukne læringsmetoder gjøre feltbasert undervisning bedre?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Feltkurs er en av de viktigste aktivitetene for studenter i feltbaserte disipliner som geografi, biologi, geologi, arkitektur, fysisk planlegging med mer, da trening av observasjonsevne er avgjørende for forståelse av slike ... -
Fra studieveiledning til studentveiledning - en kvalitativ studie om utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de erfarer kan bidra til å møte disse
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne studien utforsket vi hvilke utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de selv erfarer som bidrar til å møte utfordringene. Dette har betydning for kvaliteten i studieveiledning. Studien ble gjennomført ... -
Internasjonalisering av høyere utdanning – hvordan imøtekommer den politiske agendaen den pedagogiske dimensjonen?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Internasjonalisering har en sentral plass i høyere utdanning, både i politiske og institusjonelle dokumenter. Internasjonaliseringskonseptet er derimot knyttet til en del uklarheter, særlig med tanke på den pedagogiske ... -
Investigating learners' viewing behaviour in watching a designed instructional video
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The production and use of video in education has increased during recent years. However, most videos are not properly designed to enhance attention and learning. In this article, we report on the design of an instructional ... -
"Jeg har klart å komme litt frem fra skyggen" – om ferdighetstrening for bachelorstudenter i sosialt arbeid
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Temaet for denne artikkelen er hvordan ferdighetstrening for sosionomstudenter kan bidra til å utdanne kvalifiserte profesjonsutøvere. Utgangspunktet er en studie av sosionomstudenters erfaringer med ferdighetstrening i ... -
"Jeg tror jeg brukte den som taus kunnskap, om du skjønner meg": En studie av sensurveiledning på bachelornivå
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Dette er en studie av sensurveiledning på bachelornivå i et stort utdanningsvitenskapelig emne. De sju sensorene ble intervjuet i etterkant av sensuren om sin bruk av veiledningsteksten. Artikkelen dokumenterer i hvilken ... -
Konsistente karakterer? En undersøkelse av sensor-reliabilitet i sosiologifaget.
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I kjølvannet av Bologna-prosessen arbeides det med å standardisere karakterpraksisene ved de høyere lærestedene i Norge. I denne artikkelen presenteres erfaringene fra et vurderingsarbeid innen sosiologifaget, der et ... -
"Kriteriebasert vurdering" - hva innebærer det i praksis?
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Universitets- og høgskolerådet (UHR) har slått fast at kriteriebasert vurdering skal benyttes i høyere utdanning, men uten å forklare hvordan prinsippet skal omsettes i praksis. Denne artikkelen reiser spørsmål ved ... -
Kvalitetssystemer til stryk: En empirisk, konstruktiv studie
(Journal article; Peer reviewed, 2017)NOKUT benytter ekspertpaneler for å vurdere om kvalitetssystemene i høyere utdanning holder mål. Denne undersøkelsen retter seg mot fem institusjonelle kvalitetssystemer som ikke ble godkjent, og analyserer sannsynlige ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ... -
Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker jeg læringsassistenters plass i arbeidet med utdannings-kvalitet ved tre norske UH-institusjoner. Selv om nasjonale forskrifter implisitt omfatter bruken av læringsassistenter som del av ...