Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tidsskrift "UNIPED"
Viser treff 21-30 av 30
-
Masterstudenters opplevelse av møter med veileder: ’’Det er veiledningen som gjør at en føler at en mestrer’’
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I studier av veiledning er det ofte gjort et skille mellom den akademiske og den personlige dimensjon. Det anerkjennes videre at veiledning har betydning for studenters mestring. Med bakgrunn i denne faglige argumentasjonen, ... -
Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Praksis i utlandet - en stimulans til kraftfull refleksjon?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen fokuserer på lærerstudenters refleksjoner etter å ha hatt deler av praksisopplæringa i zambiske skoler. Empirien er 31 refleksjonstekster studentene skrev etter at de var tilbake i Norge. For å få fatt i ... -
Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Vi presenterar resultat från en pågående omläggning av laborationerna i fysik för civilingenjörsstudenter till en projektbaserad arbetsform baserad på enkla försök med tydliga ingenjörsbetonade uppgifter. Studenternas svar ... -
Selvregulerende læring og læringsstrategier hos første års bachelorstudenter i sykepleie
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Studier i selvregulerende læring og læringsstrategier blant bachelorstudenter i sykepleie er ofte knyttet til anvendelse av ny teknologi og omfatter i hovedsak kvantitative studier. Selvregulert læring er i mindre grad ... -
Studentaktiv læring i juridiske emner
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Studieveiledning i høyere utdanning -en kompleks og utfordrende oppgave
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne studien undersøkte forholdet mellom studieveilederes oppfatning av sin egen kompetanse, og studentenes opplevelse av veiledningen de har fått. Studien ble gjennomført i 2015 ved et norsk universitet, og besto av ... -
Universitetslektorer- en neglisjert profesjonsgruppe?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Profesjonell utvikling for ansatte i høyere utdanning er i stor grad knyttet til karriereutvikling. I Norge er det to karriereløp innenfor akademiet: dosentstigen og professorstigen. Universitetslektorer som ønsker å ... -
Å bli familieterapeut: En kvalitativ studie av videoveiledning i familieterapiutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Studenter som utdanner seg til familieterapeuter, skal tilegne seg kunnskap om aktuelle teorier og metodiske tilnærminger. De skal tilegne seg ferdigheter og utvikle et reflektert forhold til egne verdier og holdninger og ... -
Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen retter søkelyset mot lærerutdannere, en gruppe som hittil har blitt viet liten oppmerksomhet i forskningslitteraturen. I europeisk sammenheng er det ingen enhetlig forståelse for yrkesgruppen og for hvilke ...