Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Journals "Prismet"
Now showing items 1-9 of 9
-
Barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehage og hjem – et forsømt område?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen utforsker barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehagen og barnets hjem. På bakgrunn av en kartlegging av foreldres holdninger til barnehagens rolle når det gjelder 4–6-åringers skjermbruk, diskuteres ... -
En anonym minoritet i klasserommet? Kristne elever i skolens religionsfag
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen er basert på dybdeintervjuer med elever og lærere og handler om hvilken rolle elever som definerer seg som kristne, spiller i skolens KRLE-fag. Hvilke faktorer opplever de som betydningsfulle for at de, ... -
En anonym minoritet i klasserommet? Kristne elever i skolens religionsfag.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen er basert på dybdeintervjuer med elever og lærere og handler om hvilken rolle elever som definerer seg som kristne, spiller i skolens KRLE-fag. Hvilke faktorer opplever de som betydningsfulle for at de, ... -
Endringer i forståelsen av dannelse i skolens religions- og livssynsfag. Om noen utfordringer til faget i juridiske og pedagogiske/didaktiske tekster og hvordan skriving kan være med på å løse dem
(Journal article; Peer reviewed, 2014)The article discusses changes in the interpretation of Bildung (dannelse) as it is conveyed in two pedagogical/ didactical articles and through legal documents (purpose clause, curriculum) current since 1997, when the ... -
Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Hva er religionspedagogikk? Internasjonale perspektiver på den norske konteksten
(Journal article; Peer reviewed, 2014)The Norwegian discourse about definition and use of core concepts, pedagogy of religious education (RE) and religion didactics will be discussed in an international perspective. A comparison of RE in Belgium, France and ... -
Hvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen tar for seg kjerneelementene i læreplanen Kunnskapsløftet 2020. Gjennom en analyse av dokumentene som utgjorde forarbeidet til læreplanen, viser jeg hvordan fagspesifikk literacy utgjør et teoretisk ... -
Om å tre inn som en feil i samtalen - En drøfting av de demokratiske muligheter i å unndra seg skolens inkludering
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen drøfter jeg hvordan det kan være utfordrende for elever å skulle gi et språklig uttrykk for en religiøs tro i de sivile offentlige samtaler i skolen og hvordan det i sammenheng med det kan tolkes som en ... -
Religion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepene
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen undersøker vi hvordan begrepene «religion» og «livssyn» brukes til å beskrive studieobjektet i de nye læreplanene fra 2020 og spør: Hvordan kan man unngå forenklede fremstillinger, og hvordan kan man la ...