Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på forfatter "Lada, Magdalini"
-
Adaptivitet i regnestrategier En studie av elevers strategivalg i møte med subtraksjon og addisjon
Ringstad, Anne Lotte (Master thesis, 2022)Jeg har i denne studien undersøkt elevers adaptivitet i henholdsvis subtraksjon og addisjon og sett på mulige sammenhenger i adaptiviteten på tvers av disse to temaene. Studiens forskningsspørsmål er: Hvor adaptiv er elever ... -
"Eg trur det eigentleg berre krev at du er engasjert": Ein kvalitativ studie av eit utval tiandeklassingar si deltaking i LIST-oppgåver
Thiis, Liva (Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt korleis elevar i 10. klasse deltek i arbeid med LIST-oppgåver, som er oppgåver med låg inngangsterskel og stor takhøgd. Bakgrunnen for temaet er framheving av behov for variasjon og utfordring ... -
Elevers adaptivitet og fleksibilitet i subtraksjon
Sætherbø, Tonje (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvantitativ og kvalitativ studie (mikset metode) som ser på hvor fleksible og adaptive elever på sjettetrinn er mellom den skriftlige standardalgoritmen og mentale strategier, når de løser ... -
Lek deg til kunnskap i matematikk
Henningsen, Stian Karlsen (Master thesis, 2023)I tillegg til å undersøke integreringen av Minecraft i matematikkundervisningen på trinnene 5. - 10., har denne kvalitative oppgaven som formål å utforske og identifisere hvilke hensyn matematikklærere tar i planleggings- ... -
Multiplikasjon av brøk - En analyse av hvordan temaet multiplikasjon av brøk behandles i noen norske læreverk
Hansen, Lena (Master thesis, 2018) -
Resonnering og argumentasjon i løste oppgaver
Flotten, Andrea (Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt hvilke typer resonnering som brukes i løste oppgaver i to norske lærebøker i matematikk, samt omfanget av disse. Hensikten med studien har vært å kartlegge dagens situasjonen, slik at fremtidige ... -
Våkenhet for Matematiske mønster og strukturer og Problemløsning ved tegning
Aune, Birgit Irene (Master thesis, 2020)Mulligan og Mitchelmore (2009) har bidratt med mye kunnskap som belyser elevers våkenhet for struktur og mønster i matematikken. De kaller dette for å inneha strukturell tankegang og begrepet inkluderer både våkenhet for ...