Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 21-40 av 128
-
"Eg var ikkje klar over at debatten var så problematisk" - Ei undersøking av elevar sitt utbyte av eit undervisningsopplegg om klimaendringar
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgåva tek føre seg korleis elevar i vidaregåande skule sine kunnskapar og haldningar blir påverka av eit undervisningsopplegg om globale klimaendringar. Globale klimaendringar er eit samansett tema som i ... -
"Elektriske analogier": En kvalitativ studie av analogier i læremidler for undervisning om elektrisitet
(Master thesis, 2016)The central concepts of electricity are abstract and intangible, and many students find these concepts difficult to understand. The use of analogies in science education has long been regarded as a way to make abstract ... -
Elevenes utfordringer og forståelse av kjemiske reaksjoner - Utvikling, utprøving og evaluering av et undervisningsopplegg på mellomtrinnet
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgaven er undervisning av kjemi på mellomtrinnet, nærmere bestemt unge elevers (10-11 år) forståelse av begrepet kjemiske reaksjoner. Det er tatt utgangspunkt i et konstruktivistisk syn på læring ... -
Elevers begrepsforståelse i naturfag En studie av elevers begrepsforståelse ved 2. trinn i grunnskolen etter et undervisningsopplegg om "Snegla"
(Master thesis, 2014)Det har blitt et større fokus på elevers prestasjoner i naturfag i skoledebatten. På grunn av dette, har det blitt lagt en større vektlegging av språk tidlig i opplæringen. På denne måten ønsker man å øke elevenes ferdigheter ... -
Elevmedvirkning i ungdomsskolen - sett fra lærerperspektivet
(Master thesis, 2014)Bakgrunn, tema og formål: Bakgrunnen for denne masteroppgaven er å få bedre innsikt i hvordan læreren kan ha betydning for elevenes læring. Vårt fokus er elevmedvirkning i ungdomsskolen. Følgende problemstilling er valgt: ... -
Empowering Young Language Learners - Drama as a method in the English as a second language grade school classroom
(Master thesis, 2015)In this action research project I was both researcher and teacher. It was conducted under the umbrella of the Mestringsprogram, a program linking the local culture school and partner grade schools in order to give students ... -
En casestudie om temaorganisering og yrkesdidaktikk
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler yrkesdidaktisk arbeid i team. Vår nysgjerrighet ble vekket da vi leste Hilde Hiim (2012) sin rapport om relevans i yrkesfaglig opplæring. Hennes konklusjon var at elever opplever lite relevant ... -
En enhetsskole for alle? - Ungdomsskolelæreres møte med de naturfaglig sterke elevene
(Master thesis, 2013)Studien tar for seg ungdomsskolelæreres møte med de naturfagssterke elevene. Vi ser nærmere på hvilke elever som defineres som naturfagssterke og hva som kjennetegner dem, hvilke rettigheter de har, hvilke skolerammer de ... -
En studie av stuntet som dramaturgisk grep for å fremme kreativitet i et kunstdidaktisk undervisningsforløp
(Master thesis, 2015)Med utgangspunkt i et eksplorativt forsknings- og utviklingsprosjekt for formgivningsfag vg3, er improvisasjon et nøkkelbegrep i konstruksjon av et STUNT. Sammen med elever og aktører i skolen har jeg eksperimentert med ... -
Equality of Opportunity in the EFL Classroom Experiences of Minority Students
(Master thesis, 2016)This study is based on textbooks role in school, in light of the developments in the abstract, but important topic electricity. The main purpose is to illustrate how electricity has changed in science textbooks for lower ... -
Er Kunnskapsløftet kongen i klasserommet? - En kvantitativ studie av norske naturfaglæreres forhold til læreplanen
(Master thesis, 2014)Den siste læreplanen, Kunnskapsløftet, har vært gjeldende siden 2006. Til skoleåret 2013-2014 ble det gjennomført en revisjon av læreplanen, hvor blant annet kompetansemålene og de grunnleggende ferdighetene ble revidert. ... -
"Estetisk egenverdi i en spesialpedagogisk praksis. - En studie om tre læreres begrunnelser for fagene fys.mus og log.mus"
(Master thesis, 2013)Denne studien handler om estetisk egenverdi i en spesialpedagogisk praksis. Hensikten med denne avhandlingen er også å synliggjøre og artikulere særegne aspekter i en spesialpedagogisk praksis, med fokus på dens egenverdi, ... -
Evolusjonsteorien i barneskolen - En fenomenologisk studie av elevers forestillinger om evolusjonsteorien på mellomtrinnet
(Master thesis, 2016)Hensikten med dette studiet er å undersøke hvilke forestillinger elever på mellomtrinnet har om evolusjon før de begynner med temaet på ungdomskolen. Temaet «evolusjonsteorien i barneskolen» er valgt med bakgrunn i en ... -
Exploring Concepts in the English as a Second Language Classroom Challenges and Potential Related to the Exploration of Concepts from an English as a Second Language Perspective
(Master thesis, 2015)The purpose of this research study is to investigate the didactical challenges and potential related to the exploration of concepts from an English as a second language (ESL) perspective. To investigate this, I have followed ... -
Fabelfaktisk læring og undervisning - Et multimodalt og kunstnerisk undervisningsdesign med naturfaglig tema på barneskoletrinnet
(Master thesis, 2015)Masteroppgaven «Fabelfaktisk læring og undervisning» tar utgangspunkt i et kunstnerisk utviklingsprosjekt gjennomført høsten 2014. Prosjektet besto av 52 elever på 4. trinn og deres lærere. Studiens hensikt var å belyse ... -
Forbruk og samfunnsansvar - En studie av hvordan lærebøker forbinder samfunnsansvar med omtale av forbruk og forbrukeren
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ forskningsundersøkelse av hvordan to ulike lærebokverk i samfunnsfag rettet mot ungdomsskolen framstiller det private forbrukets samfunnsansvarlige dimensjon. Oppgavens ... -
Formidling av okkupasjonshistorien - Fra mytisk fortelling til kritisk historiedidaktisk tilnærming? - En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisning i norsk andre verdenskrigshistorie
(Master thesis, 2015)Temaet for masteroppgaven er formidlingen av norsk okkupasjonshistorie i ungdomsskolen. Forskningsspørsmålene utdyper oppgavens fokusområder, som baserer seg på hvorvidt formidlingen reflekterer en mytisk og fellesskapsdannende, ... -
"Gagns menneske i heim og samfunn" - En kvalitativ analyse av intensjoner og opplæringsstrategier for utdanning til demokratisk medborgerskap i norske læreplaner mellom 1939 og 2013
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven presenterer en empirisk undersøkelse av de seks læreplanene for grunnskolen i Norge mellom 1939 og2013. Formålet er å kunne vurdere demokratiintensjoner og opplæringsstrategier for utdanning til demokratisk ... -
"Garden som læringsarena" - Ei undersøking av elevar sitt langtidsutbytte etter opplegg gjennom "Garden som pedagogisk ressurs"
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgåva tek for seg garden som læringsarena. Læringsarenaer utanfor klasserommet har fått auka merksemd, og ein ser at det ligg statlege føringar til grunnfor at naturen og nærmiljøet skal nyttast ... -
"Gjør sjøklart!" - En kvalitativ studie over maritim kompetanse og fagopplæring til sjøs
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne studien har vært å rette fokus på hvordan maritim yrkesutdanning kan utformes for oppnå en mest mulig relevant maritim kompetanse hos en lærling om bord på båt. Maritim næring er i likhet med mange ...