Blar i Institutt for musikk på tittel
Viser treff 61-80 av 512
-
Dance as Intangible Cultural Property International Intellectual Property Law Meets Indigenous Dance Forms
(Master thesis, 2014)International policy forums have commonly acknowledged the need to prevent the exploitation and misappropriation of indigenous peoples’ cultural resources. The real challenge and area of contention has been finding accurate ... -
DANCE MOVIES: TWO DECADES OF STEREOTYPIC FILMIC GAZE
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Dans har en bevisst eller ubevisst appell til sitt publikum. Den utøves neppe for sin egen skyld, men den dyrkes alltid bevisst for å tjene sosiale, religiøse og estetiske funksjoner ... (Enem, 1975:68). Denne ... -
Dancing Across Gender Boundaries Queer Experiences in Bharatanatyam Abhinaya
(Master thesis, 2014)In the Indian classical dance Bharatanatyam, dancers use their body as a means to tell stories. In particular, Abhinaya, the narrative component of this choreutic form, provides performers with codified series of bodily ... -
Dancing in Kalash valley - Dance as ethnic marker of Kalasha people living among Muslims in North of Pakistan.
(Master thesis, 2022)My thesis is focused on understanding the relationship between the two religious communities, Kalasha as minority and Muslims as majority, living in the North of Pakistan. The theoretical framework is set around the text ... -
Dancing Musicians - An investigation of the effect of music knowledge on the ability of dance performance – a case study of the Palatka Band
(Master thesis, 2016)Dancers and musicians are indispensable actors in the dance life in the local communities of Transilvania. Dancers are going to be uninterested in dancing, and dance events are not part of the present life. In contrary, ... -
Dancing Reconciliation and Re/ integration: Lamokowang and Dance-Musicking in the Oguda- Alel Post-War Communities of Northern Uganda
(Doctoral theses at NTNU;2020:37, Doctoral thesis, 2020)Sammendrag av avhandlingen Dette forskningsarbeidet utforsker Lamokowang, en tradisjon for dans og dansemusikk hos Acholi-folket i Nord-Uganda. Det ble gjennomført i tiden 2016 til 2019 i landsbyene Oguda og Alel, i ... -
Dans i skolen - Betydningen av en tydelig definisjon av dans og lærernes kompetanse
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål Gjennom å jobbe med dans i offentlig skole med ulike kunstneriske prosjekter som involverer elevene har jeg erfart at dansens posisjon i skolen ikke speiler populariteten som aktiviteten ser ut til å ... -
Dans i skolen - Betydningen av en tydelig definisjon av dans og lærernes kompetanse
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål Gjennom å jobbe med dans i offentlig skole med ulike kunstneriske prosjekter som involverer elevene har jeg erfart at dansens posisjon i skolen ikke speiler populariteten som aktiviteten ser ut til å ... -
Dans og danning - en arena i folkehøgskolen?
(Master thesis, 2014)This paper looks at the possibility for a connection between dance, culture/education and the Folk College in Norway. I have observed students who attended Sunnfjord Folk College for one year, and had dance as a major ... -
Dans og danning - en arena i folkehøgskolen?
(Master thesis, 2014) -
Dans og disiplin - en undersøkelse om hva danselærere tenker om fenomenet disiplin
(Master thesis, 2012) -
Dans og disiplin – en undersøkelse om hva danselærere tenker om fenomenet disiplin
(Master thesis, 2012) -
Dans, talentidentifisering og talentutvikling - En kvalitativ undersøkelse omkring kulturskolens rolle i utvikling av dansetalenter
(Master thesis, 2016)Det er de siste årene vært et økende fokus på talent og talentutviklingsarbeid i kulturskolens regi, det har vært på kulturskolens agenda å være et skoleslag ikke bare for bredden, men også for talenteleven. I kulturskolens ... -
Dans, talentidentifisering og talentutvikling - En kvalitativ undersøkelse omkring kulturskolens rolle i utvikling av dansetalenter
(Master thesis, 2016)Det er de siste årene vært et økende fokus på talent og talentutviklingsarbeid i kulturskolens regi, det har vært på kulturskolens agenda å være et skoleslag ikke bare for bredden, men også for talenteleven. I kulturskolens ... -
Dansebygda Haltdalen – Knowledge-in-dancing in a Rural Community in Norway: Triangular interaction between dance, music and partnering
(Doctoral theses at NTNU;2019:39, Doctoral thesis, 2019)I bygda Haltdalen eksisterer det, og har historisk eksistert en festkultur som involverer sosiale sammenkomster hvor folk på tvers av generasjoner og sosiale miljø møtes for å ha det artig. At det ennå eksister en slik ... -
Dansepedagoger i kulturskolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et resultat av mitt masterstudium på Nordic Masters in Dance Studies ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Oppgaven setter søkelys på dansepedagogers opplevelse av å jobbe i kulturskolen, ... -
Danseundervisning for barn og unge med atferdsvansker og ADHD
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven handler om danseundervisning for barn og unge med atferdsvansker og/eller ADHD. Oppgaven bygger på informasjon fra intervjuundersøkelse med dansepedagoger med relevant erfaring, og empiri innen forskningsfelt ... -
De uunnværlige jentesangerne – en undersøkelse av den unge jentestemmens vilkår
(Master thesis, 2011) -
Decolonising or recolonising: Struggles on cultural heritage
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article directly responds to an article authored by Iacono and Brown published in Dance Research (2016), and considers issues emerging since its publication. The core topic is the UNESCO Convention from 2003, and in ... -
Deep Listening som terapeutisk lytteteknikk
(Bachelor thesis, 2020)Denne bacheloroppgaven tar for begrepet ‘Deep Listening’, en lytteteknikk utformet og patentert av den amerikanske komponisten Pauline Oliveros. ‘Deep Listening’ er et konsept som har blitt foreslått å ha nyttige terapeutiske ...