• Drama på YouTube: et eksempel på deltakerkultur i praksis 

      Haug, Amanda Jørgine (Bachelor thesis, 2021)
      Drama-videoer på YouTube har økt i popularitet og omfang de siste årene. Stadig større skandaler og diskusjon på internett rundt disse skandalene har tiltrukket seg oppmerksomhet fra annonsører på YouTube. Denne oppgaven ...
    • Hva er maskulint? – Incels interne kommunikasjon på nett 

      Vik, Malin Torset (Bachelor thesis, 2022)
      Denne oppgaven tar for seg subkulturen incels interne språk på nettsiden Incels.is. Den ser på både det språklige og visuelle med kommunikasjonen. Målet med oppgaven er å forstå incels syn på det maskuline og problemer med ...
    • Læringsspill på iPad – Mediumets påvirkning på brukeropplevelsen 

      Karlsen, Julie Amalie Aga (Bachelor thesis, 2021)
      I denne oppgaven har jeg med fokus på modaliteter, design og medieestetikk analysert læringsappene Poio - Learn to Read og Starfall Learn to Read. Jeg har sett på hvordan utformingen av appene har påvirket brukeropplevelsen ...
    • McLuhan: Affordansene er budskapet 

      Hurum, Jin Kristian (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven analyserer effekten Facebook har på mediebrukerne og samfunnet. Rammeverket for analysen er McLuhan’s tetrad-modell og innebærer at alle medier forsterker, erstatter, bruker og reverserer. Empirien i oppgaven ...
    • Retorikk i nyhetsbildet: En kvalitativ innholdsanalyse av norske mediers representasjon av vindkraftutbygging 

      Vatn, Alfred (Bachelor thesis, 2021)
      Tema for denne oppgaven er norske mediers bruk av bilder i sin representasjon av vindkraftutbygging. Oppgaven undersøker hvilke retoriske grep som kommer til uttrykk i disse representasjonene, og ser på hvordan forholdet ...
    • True Crime – Ekte Kriminalsaker som Underholdning 

      Sletvold, Kristine (Bachelor thesis, 2021)
      True Crime-dokumentarene har både vært populære blant produsentene og seerne de siste årene. Denne bacheloroppgaven utforsker fenomenet True Crime i skjæringspunktet mellom faktaformidling og underholdning. I hvilken grad ...