dc.contributor.author | Johansson, Line Strifeldt | |
dc.date.accessioned | 2014-11-13T09:05:42Z | |
dc.date.available | 2014-11-13T09:05:42Z | |
dc.date.issued | 2014-11-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/225841 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har prøvd å kartlegge om motivene som ligger til grunn for valg av en lengre eksotisk reise hos unge voksne kan knyttes til personlig identitet. Å reise er blitt veldig vanlig i det norske samfunnet og det å reise til eksotiske områder blant unge voksne er blitt populært. Fagområdet i denne avhandlingen ligger innenfor forbrukerforståelse og da spesielt med fokus på motiv, påvirkning og personlig identitet.
Lengre eksotiske reiser er i denne oppgaven reiser som er lengre enn tre uker i tropiske eller subtropiske områder. Dette er områder som skiller seg veldig fra den norske kulturen og miljøet. Ved å reise kan man utrykke sin identitet fordi man står fritt til å velge hva som passer en best. En reise vil kunne fungere som et symbol for noe annet fordi det i visse sosiale grupper vil kunne være mer akseptert eller gi status. Unge voksne vil være i en fase i livet hvor de søker etter å finne ut hvor de hører til i samfunnet – de søker etter å utvikle sin identitet. Det var derfor interessant å studere denne målgruppens motiver og påvirkning for valg av en reise og prøve å finne en kobling til deres personlige identitet. Balansen mellom å være lik de sosiale gruppene en tilhører og å være unik som individ kommer til uttrykk på reisen. Likhet i forhold til områdene de reiser til og unikhet i forhold til hvilke land de var i og hva de så og gjorde.
For å undersøke dette har det blitt gjennomført individuelle intervjuer med ti intervjuobjekter i aldersgruppen 20 til 30 år som har vært på en eller flere lengre eksotiske reiser. Analysen viser at det eksisterer en sammenheng mellom å reise på lengre eksotiske reiser og personlig identitet. Dette er fordi turisten blir påvirket og motivert av veldig mange forskjellige ting og mennesker rundt seg og sett i sammenheng med reisen så er det en kobling mellom hvilke sosiale grupper og omgangskrets personen tilhører og valg av destinasjon. Det som motiverer mest til å reise er likevel ønsket om å komme vekk og oppleve noe nytt og annerledes. At
valget for å komme bort fra livet her hjemme i Norge har falt på en slik reise hos mine
intervjuobjekter har en sammenheng med hva som er ansett som godkjent eller bra i deres sosiale kretser. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.title | Eksotiske reisemål og identitet - en sammenheng? | nb_NO |
dc.title.alternative | Exotic destinations and identity - a correlation? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 62 s. : il. | nb_NO |