Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkår, Per Martin
dc.contributor.authorSveen, Pål Bilit
dc.contributor.authorJohannessen, Simen Hoel
dc.date.accessioned2014-07-25T07:35:13Z
dc.date.available2014-07-25T07:35:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/198411
dc.description.abstractNORSK: I vår oppgave har vi sett på Ringen Rehabiliteringssenter AS sitt forhold til sin største kunde, Helse Sør-Øst RHF. Dette kunde- leverandørforholdet blir regulert gjennom kontrakter med anbud hvert fjerde år. Kontrakten, eller ytelsesavtalen som den blir kalt, regulerer antall pasienter Ringen Rehabiliteringssenter AS skal behandle og til hvilken pris. Det er derimot ikke gitt at ytelsesavtalen vil fortsette i sin nåværende form i fremtiden. Derfor har vi innhentet data fra sekundærkildene regnskap, ytelsesavtaler og offentlige dokumenter som SSB (statistisk sentralbyrå) og NPR (norsk pasientregister) for å kunne å regne på ulike scenariorer som kan skje med ytelsesavtalene. Hensikten med vår oppgave er derfor å se på hvilke strategiske valg Ringen Rehabiliteringssenter AS kan ta for å beholde kontrakten, og/eller gjøre seg mer fleksibel i forhold til endringer i kontrakten. Vi endte opp med å analysere tre ulike strategiske valg; diversifisering, differensiering og fleksibilitet. Her kom vi frem til at på kort sikt burde Ringen Rehabiliteringssenter AS satse på en fleksibilitetsstrategi. Ved å gjøre dette blir de mer fleksibel i forhold til ulike scenarioer. Når de har fått til dette kan de eventuelt satse på en differensieringsstragi, og da ved for eksempel å bli eksperter på en nisje. Ved å gjøre dette vil de sørge for at uønskede scenarioer, som ingen ny kontrakt og dårligere kontrakt, ikke oppstår.nb_NO
dc.description.abstractENGLISH: In our bachelor thesis we have analyzed Ringen Rehabilteringssenter AS’ relationship with their largest customer, Helse Sør-Øst RHF. This customer-supplier relationship is regulated by contracts which are renewed every four years. The contract is a performance agreement between Ringen Rehabiliteringssenter AS and Helse Sør-Øst RHF, to set the number of patients per year and the price per patient. It is unknown for Ringen Rehabiliteringssenter AS whether the contract will be renewed after the four years period. In order to analyse the effects of this uncertaintiy within different scenarios, we obtained data from secondary sources, such as accountings, performance agreements and public documents from SSB (statistic central bureau) and NPR ( Norwegian patient index). The purpose of our bachelor thesis is to analyze different strategic choices Ringen Rehabiliteringssenter AS could make in order to keep the contract and/or to be more flexible to changes in the contract. We have analyzed three strategic choices: diversification, differentitation, and flexibility. The results showed us that Ringen Rehabiliteringssenter AS’ short term choice should be the flexibility strategy. This will make them more flexible too changes in the perfomance agreement. When they have achieved this strategy, Ringen Rehabiliteringssenter AS could go for a differentiation strategy, and become experts in a particular field. By implementing this strategies they will be able to minize their exposure to negative effects if unwanted scenarios such as getting a worse contract or not renewing the contract were to happen.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO
dc.subjecthelseforetak, strategiske valgnb_NO
dc.titleAnalyse av strategiske valg i et helseforetaknb_NO
dc.title.alternativeAnalysis of strategic choices in a healthcare companynb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber100nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel