Show simple item record

dc.contributor.authorRessem, Magnus
dc.contributor.authorJakobsen, Tor Georg
dc.date.accessioned2014-01-31T11:48:43Z
dc.date.accessioned2014-06-30T07:16:25Z
dc.date.available2014-01-31T11:48:43Z
dc.date.available2014-06-30T07:16:25Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn9788232101672
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196950
dc.description.abstractDette kapitlet tar for seg samspillet mellom makrofaktorer, opinion og næringsvirksomhet og hvordan disse tre variablene opererer sammen. Et lands næringspolitikk er av stor betydning for bedrifter. Offentlig opinion om økonomiske spørsmål har innflytelse på næringspolitikken som føres, og dette skjer via flere mekanismer. Den vanligste er valg, men opinionen kan også uttrykkes gjennom andre kanaler som meningsmålinger, lobbyvirksomhet og aksjonsvirksomhet. I tillegg har offentlig opinion en direkte innflytelse på bedrifter, for eksempel gjennom økonomisk nasjonalisme og boikott. Premissene for næringslivsaktivitet er i kontinuerlig endring – blant annet som følge av økt økonomisk globalisering, politiske reformer, teknologisk utvikling og omgivelsesrelaterte hendelser. Fra et bedriftsperspektiv er disse makrofaktorene viktige ettersom de påvirker rammebetingelsene for næringsvirksomhet. Makrofaktorer er forhold som vanskelig lar seg påvirke direkte, men som bedrifter søker å ta høyde for i sine strategiprosesser. Vi ønsker å belyse enkelte utfordringer i den forbindelse. Forholdet mellom opinion og bedrifter kommer sterkere til syne, blant annet som en følge av ny informasjonsteknologi. Færre barrierer for å spre kunnskap og informasjon verden over bidrar til større gjennomsiktighet om de konsekvenser som følger av enkelte bedrifters næringsvirksomhet. Dermed blir bedrifter i større grad opptatt av hvilke inntrykk og oppfatninger som angår dem i opinionen. Dette fører igjen til økt oppmerksomhet – både i næringslivet og i forskningskretser – om hvilken rolle bedrifter bør ha i samfunnet og hva deres samfunnsansvar omfatter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleMakrofaktorer, opinion og næringsvirksomhetnb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.date.updated2014-01-31T11:48:44Z
dc.identifier.cristin1106439


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record