dc.description.abstract | Dette kapitlet tar for seg samspillet mellom makrofaktorer, opinion og
næringsvirksomhet og hvordan disse tre variablene opererer sammen. Et lands
næringspolitikk er av stor betydning for bedrifter. Offentlig opinion om økonomiske
spørsmål har innflytelse på næringspolitikken som føres, og dette skjer via flere
mekanismer. Den vanligste er valg, men opinionen kan også uttrykkes gjennom andre
kanaler som meningsmålinger, lobbyvirksomhet og aksjonsvirksomhet. I tillegg har
offentlig opinion en direkte innflytelse på bedrifter, for eksempel gjennom økonomisk
nasjonalisme og boikott. Premissene for næringslivsaktivitet er i kontinuerlig endring
– blant annet som følge av økt økonomisk globalisering, politiske reformer,
teknologisk utvikling og omgivelsesrelaterte hendelser. Fra et bedriftsperspektiv er
disse makrofaktorene viktige ettersom de påvirker rammebetingelsene for
næringsvirksomhet. Makrofaktorer er forhold som vanskelig lar seg påvirke direkte,
men som bedrifter søker å ta høyde for i sine strategiprosesser. Vi ønsker å belyse
enkelte utfordringer i den forbindelse. Forholdet mellom opinion og bedrifter kommer
sterkere til syne, blant annet som en følge av ny informasjonsteknologi. Færre
barrierer for å spre kunnskap og informasjon verden over bidrar til større
gjennomsiktighet om de konsekvenser som følger av enkelte bedrifters
næringsvirksomhet. Dermed blir bedrifter i større grad opptatt av hvilke inntrykk og
oppfatninger som angår dem i opinionen. Dette fører igjen til økt oppmerksomhet –
både i næringslivet og i forskningskretser – om hvilken rolle bedrifter bør ha i
samfunnet og hva deres samfunnsansvar omfatter. | nb_NO |