• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Om å bli vernepleier på jobben - en modell for utdanning i helse- og sosialfag. Evaluering av Modulbasert kompetanseheving i bachelor vernepleie deltid ved Høgskolen i Telemark 2009-2013.

Dalland, Olav
Research report
Thumbnail
View/Open
Main article (1.101Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/195533
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik [1803]
Abstract
Prosjektet Modulbasert kompetanseheving er lokalt

forankret i et samarbeide mellom Skien og Porsgrunn

kommuner og Høgskolen i Telemark. Det startet med

at disse kommunene så behov for kompetanseheving av

personalet i omsorgen for funksjonshemmede. Antallet

ansatte med høgskoleutdanning innen kommunale

tjenester for funksjonshemmede var betydelig lavere

enn innen omsorgstjenesten generelt. Dette bekymret

kommunene som satset på et samarbeid med

Høgskolen i Telemark om et forprosjekt, ledet av to

høgskolelektorer, for å kartlegge kompetansebehovet.

Prosjektet viste godt samsvar mellom behovet for

kompetanse og innholdet i fagplanen i bachelor

vernepleie ved Høgskolen.

Det ble utlyst tilbud om bachelor vernepleie deltid

til alle ansatte innen omsorgstjenesten som ønsket en

formell kompetanseheving. Prosjektledelsen utarbeidet

og gjennomførte en modell for realkompetansevurdering.

Kompetansevurderingen sammen med arbeidsgivers

vurdering av egnethet, dannet så grunnlaget for opptak

til studiet. 19 studenter ble tatt opp høsten 2009. Våren

2013 fullførte alle 19 sin vernepleierutdanning.

Toppledelsen i den kommunale omsorgstjenesten

i kommunene og dekan ved fakultetet sitter i styringsgruppa

for prosjektet som ledes av instituttleder.

Virksomhetsledere fra begge kommunene sitter i

referansegruppa. Det er utarbeidet mandat for begge

gruppene og for prosjektledelsen. Prosjektet er knyttet opp til Senteret for

omsorgsforskning – Sør, som har rekruttering som ett av

sine sentrale satsingsområder. Hovedmålsettingene med

prosjektet er knyttet til:

1. Bruk av realkompetanseopptak ved rekrutering til

studiet

2. Bruk av arbeidsplassen som læringsarena og

aksjonslæring som pedagogisk virkemiddel

3. Utprøving av modulbasert undervisningsopplegg

som er tilpasset et deltidsstudium

Prosjektet er finansiert gjennom tildeling av ekstra

studieplasser fra Kunnskapsdepartementet, kommunenes

og høgskolens egeninnsats, samt bidrag fra fylkesmannen

i Telemark. I tillegg har prosjektet fått tildelt midler

til skolering av veiledere fra Høgskolens pott etl

«samarbeidsmidler».
Series
2/2014;Senter for omsorgsforskning, rapportserie

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit