Om å bli vernepleier på jobben - en modell for utdanning i helse- og sosialfag. Evaluering av Modulbasert kompetanseheving i bachelor vernepleie deltid ved Høgskolen i Telemark 2009-2013.
Abstract
Prosjektet Modulbasert kompetanseheving er lokalt
forankret i et samarbeide mellom Skien og Porsgrunn
kommuner og Høgskolen i Telemark. Det startet med
at disse kommunene så behov for kompetanseheving av
personalet i omsorgen for funksjonshemmede. Antallet
ansatte med høgskoleutdanning innen kommunale
tjenester for funksjonshemmede var betydelig lavere
enn innen omsorgstjenesten generelt. Dette bekymret
kommunene som satset på et samarbeid med
Høgskolen i Telemark om et forprosjekt, ledet av to
høgskolelektorer, for å kartlegge kompetansebehovet.
Prosjektet viste godt samsvar mellom behovet for
kompetanse og innholdet i fagplanen i bachelor
vernepleie ved Høgskolen.
Det ble utlyst tilbud om bachelor vernepleie deltid
til alle ansatte innen omsorgstjenesten som ønsket en
formell kompetanseheving. Prosjektledelsen utarbeidet
og gjennomførte en modell for realkompetansevurdering.
Kompetansevurderingen sammen med arbeidsgivers
vurdering av egnethet, dannet så grunnlaget for opptak
til studiet. 19 studenter ble tatt opp høsten 2009. Våren
2013 fullførte alle 19 sin vernepleierutdanning.
Toppledelsen i den kommunale omsorgstjenesten
i kommunene og dekan ved fakultetet sitter i styringsgruppa
for prosjektet som ledes av instituttleder.
Virksomhetsledere fra begge kommunene sitter i
referansegruppa. Det er utarbeidet mandat for begge
gruppene og for prosjektledelsen. Prosjektet er knyttet opp til Senteret for
omsorgsforskning – Sør, som har rekruttering som ett av
sine sentrale satsingsområder. Hovedmålsettingene med
prosjektet er knyttet til:
1. Bruk av realkompetanseopptak ved rekrutering til
studiet
2. Bruk av arbeidsplassen som læringsarena og
aksjonslæring som pedagogisk virkemiddel
3. Utprøving av modulbasert undervisningsopplegg
som er tilpasset et deltidsstudium
Prosjektet er finansiert gjennom tildeling av ekstra
studieplasser fra Kunnskapsdepartementet, kommunenes
og høgskolens egeninnsats, samt bidrag fra fylkesmannen
i Telemark. I tillegg har prosjektet fått tildelt midler
til skolering av veiledere fra Høgskolens pott etl
«samarbeidsmidler».