Modulbasert kompetanseheving. Samspill mellom høgskole og praksisfelt. Om Bachelor vernepleie, deltid
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/194536Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rapporten er i hovedsak om hovedprosjektet kalt
«Modulbasert kompetanseheving» som handler
om samhandling om utdanning mellom høgskolen i
Telemark og to kommuner om bachelor vernepleie
deltid. Gjennom prosjektet ble det tatt opp 19 studenter
som var fast ansatt i samarbeidskommunene, og som
ikke kunne tas opp gjennom ordinært opptak.
Bakgrunnen for prosjektet var en henvendelse
fra tjenester for mennesker med utviklingshemming
om kompetansebehov og mulighet for samarbeid
om kompetanseheving av fast ansatte innen
tjenesteområdet i samarbeidskommunene.
Rapporten tar opp kunnskapsgrunnlaget i
prosjektet relatert til pedagogiske utfordringer, med
hovedvekt på aksjonslæring og politiske føringer om
samhandling mellom utdanning og arbeidsliv.
Samarbeidet startet med et forprosjekt for å
kartlegge faktisk kompetansebehov og mulighet
for at kompetansebehovet kunne møtes med
vernepleierutdanning. Kartleggingen ble gjennomført
med individuelle spørreskjema og fokusgruppeintervju.
Sentrale utfordringer som kom fram var mye ansvar
og opplevelse av utrygghet i hverdagen, stort behov
for kunnskap og kompetanse til å ivareta ansvaret.
Det kom fram stor enighet om kompetansebehov
fra potensielle søkere og deres ledere, selv om de ble
intervjuet i hver sine fokusgrupper
Deltakerne oppsummerte kompetansebehov relatert til tre hovedområder som ble oppsummert som
behov for trygghet i jobben, ha kunnskap nok til å kunne
ta nødvendig ansvar, og kunnskap om kommunikasjon i
samarbeidet med både tjenestemottakere, pårørende og
andre samarbeidspartnere.
Hovedprosjektet hadde tre hovedområder:
• Bruk av realkompetanseopptak ved rekruttering til
studiet
• Bruk av arbeidsplassen som læringsarena og
aksjonslæring som pedagogisk virkemiddel
• Utprøving av modulbasert undervisningsopplegg
som er tilpasset et deltidsstudium [...].