Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordlund, Inger
dc.contributor.authorHenriksen, Fred Tore
dc.date.accessioned2014-04-29T13:25:21Z
dc.date.available2014-04-29T13:25:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-82-93269-56-4
dc.identifier.issn1892-705X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/194536
dc.description.abstractRapporten er i hovedsak om hovedprosjektet kalt «Modulbasert kompetanseheving» som handler om samhandling om utdanning mellom høgskolen i Telemark og to kommuner om bachelor vernepleie deltid. Gjennom prosjektet ble det tatt opp 19 studenter som var fast ansatt i samarbeidskommunene, og som ikke kunne tas opp gjennom ordinært opptak. Bakgrunnen for prosjektet var en henvendelse fra tjenester for mennesker med utviklingshemming om kompetansebehov og mulighet for samarbeid om kompetanseheving av fast ansatte innen tjenesteområdet i samarbeidskommunene. Rapporten tar opp kunnskapsgrunnlaget i prosjektet relatert til pedagogiske utfordringer, med hovedvekt på aksjonslæring og politiske føringer om samhandling mellom utdanning og arbeidsliv. Samarbeidet startet med et forprosjekt for å kartlegge faktisk kompetansebehov og mulighet for at kompetansebehovet kunne møtes med vernepleierutdanning. Kartleggingen ble gjennomført med individuelle spørreskjema og fokusgruppeintervju. Sentrale utfordringer som kom fram var mye ansvar og opplevelse av utrygghet i hverdagen, stort behov for kunnskap og kompetanse til å ivareta ansvaret. Det kom fram stor enighet om kompetansebehov fra potensielle søkere og deres ledere, selv om de ble intervjuet i hver sine fokusgrupper Deltakerne oppsummerte kompetansebehov relatert til tre hovedområder som ble oppsummert som behov for trygghet i jobben, ha kunnskap nok til å kunne ta nødvendig ansvar, og kunnskap om kommunikasjon i samarbeidet med både tjenestemottakere, pårørende og andre samarbeidspartnere. Hovedprosjektet hadde tre hovedområder: • Bruk av realkompetanseopptak ved rekruttering til studiet • Bruk av arbeidsplassen som læringsarena og aksjonslæring som pedagogisk virkemiddel • Utprøving av modulbasert undervisningsopplegg som er tilpasset et deltidsstudium [...].nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseries1/2014;Senter for omsorgsforskning, rapportserie
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808nb_NO
dc.titleModulbasert kompetanseheving. Samspill mellom høgskole og praksisfelt. Om Bachelor vernepleie, deltidnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.source.pagenumber96nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel