Fra offentlig til privat virksomhet : en endring av identitet, rasjonalitet og legitimitet
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/149057Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1801]
Sammendrag
Grensen mellom offentlig og privat sektor er i dag under endring og det er sterke
institusjonelle forventninger om at offentlige virksomheter skal implementere
organisasjonsoppskrifter som tradisjonelt har vært knyttet til private bedrifter. Dette har
skapt en moderniseringsbølge som har hatt stor effekt på organisering og utvikling av
offentlig sektor. Et sentralt spørsmål i denne sammenheng er om dette fører til at offentlig
sektor etter hvert vil miste sentrale særtrekk. Dette paperet bygger på en langtids
caseundersøkelse av en kommunal renovasjonsbedrift med sikte på å undersøke om
konkurranseutsetting har hatt betydning for utviklingen av organisasjonsidentitet, rasjonalitet
og legitimitet. Resultatene viser at det er sterke indikasjoner på at (a) det har skjedd en
transformasjon fra en offentlig identitet til en markedsidentitet, (b) den nyttemessige
rasjonaliteten har fått større betydning enn den normative rasjonaliteten og (c) endringene
har ført til større vekt på pragmatisk og kognitiv legitimitet.
Utgiver
Høgskolen i Sør-TrøndelagSerie
TØH-serien2006:1