Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHusby, Ola Huseth
dc.date.accessioned2011-11-28T09:24:26Z
dc.date.available2011-11-28T09:24:26Z
dc.date.issued2011-11-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148991
dc.description.abstractI denne avhandlingen har jeg sett på hva som skaper en kundeorientert og innovativ bedriftskultur, og hvilke konsekvenser en slik kultur medfører. Avhandlingen har tatt utgangspunkt i at markedsorientering har blitt sett på som en type kultur som setter kundeorientering i fokus. I tillegg har kundeorientert bedriftskultur blitt sett på som en kultur som både er kundeorientert og innovativ. En slik kultur defineres som den organisasjonskulturen som mest effektivt frembringer den nødvendige atferd for å skape overlegen verdi for kundene, og av dette, fremragende resultater for bedriften. Avhandlingen har tatt utgangspunkt i at formalisering, organisatorisk støtte, kreativitet, bedriftens investeringer i de ansatte, utbrenthet og kommunikasjon påvirker bedriftskulturen. Konsekvensene av en slik bedriftskultur vil være tilfredse ansatte, høyt ytende medarbeidere og ansatte med lave bytteintensjoner. Dette medfører at avhandlingen ser på den interne delen av bedriften. I oppgaven har det blitt benyttet kvantitativ metode. Data har blitt hentet inn i ti forskjellige bedrifter i Norge, nærmere bestemt i Trøndelag. Bedriftene er tilknyttet forskjellige bransjer. Størrelsesordenen på de utvalgte bedriftene har variert fra 10 til 135 ansatte. Avhandlingen har gitt til resultat at organisatorisk støtte og bedriftenes investeringer i de ansatte påvirker en bedrifts innovative bedriftskultur positivt. Det er også blitt påvist positiv sammenheng mellom innovativ bedriftskultur og de ansattes jobbtilfredshet, jobbinnsats og deres intensjoner om å slutte i jobben. Det er i tillegg påvist at bedriftens investeringer i de ansatte, påvirker en kundeorientert bedriftskultur positivt, samt at det er funnet positiv sammenheng mellom kundeorientert bedriftskultur og de ansattes jobbtilfredshet og jobbinnsats.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleHvordan kan bedrifter skape en kundeorientert bedriftskultur, og hvilke interne konsekvenser oppnås med en slik kultur?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber94no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel