Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, David
dc.date.accessioned2011-02-11T07:46:36Z
dc.date.available2011-02-11T07:46:36Z
dc.date.issued2011-02-11T07:46:36Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148985
dc.description.abstractVi lever i en tid hvor toppfotball har oppnådd en svært stor interesse og globalisering har medført at individer kan konsumere andre lag enn sitt lokale fotballag i langt større grad enn tidligere. Mange individer har derfor ikke like sterk tilhørighet til sitt lokale fotballag lengre, og har gjerne flere favorittlag i Norge og andre land. Konkurransen for å beholde sine fans og rekruttere nye fans har dermed aldri vært større for en toppklubb i fotball. Som en følge av dette, ønsker denne avhandlingen å gi begrepet ”fan identitet” større oppmerksomhet enn det den får. Det ønskes å se nærmere på begrepet ”fan identitet”, samt å undersøke dens årsaker og konsekvenser. Undersøkelsen er testet kvantitativt på studenter med studieplass på en av HIST sine avdelinger per 2009/10. Av de utvalgte hypotesene som undersøkte årsaker til fan identitet, viste resultatene at indirekte kontakt hadde sterkeste påvirkning på fans sin fan identitet til et favorittlag. Ledelsen i en fotballklubb bør dermed sørge for at fansen kan få enklest og størst mulig tilgang til sitt favorittlag. Videre hadde synlighet på engasjement nest størst positiv effekt på fan identitet. Jo høyere grad fansen har utstilt supportereffekter, jo oftere vil de bli påminnet om sitt engasjement til klubben og fan identiteten vil øke. Ledelsen bør dermed vurdere å produsere mer attraktive supportereffekter. Tredje største effekt var varighet på engasjement. Jo lengre fansen har vært tilhenger av et favorittlag, jo høyere vil fan identiteten bli. Ledelsen bør dermed gi insentiver for at fansen skal være lojale over lengre tid. Det overraskende resultatet var at favorittlagets sportslige suksess hadde svært lav positiv effekt på fan identiteten, noe som motstiller seg tidligere litteratur om emnet. Videre ble resultatene for konsekvenser av fan identitet undersøkt. Resultatene viste at fans med høy fan identitet har en høyere oppfattet verdi av å ha kontakt med sitt favorittlag enn de med lav fan identitet. Videre vil fans med høy fan identitet assosiere seg i høyere grad med sitt favorittlag, både når de vinner og taper, enn fans med lav fan identitet. Til slutt viste resultatene at fans med høy fan identitet rekrutterer nye fans gjennom positiv Word-of-Mouth hyppigere enn fans med lav fan identitet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleFan identitet: begrepets innhold, dets årsaker og konsekvenseren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel