• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omdømme : begrepets innhold, dets årsaker og konsekvenser

Bankel, Susanne; Hole, Martin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave_Bankel_Hole_ 2009.pdf (2.630Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/148946
Date
2009-08-07
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [713]
Abstract
Omdømme er et tema som i de siste tiårene har fått stadig mer oppmerksomhet. Både forskere

og akademikere innen mange ulike fagområder retter nå blikket mot omdømmebegrepet og

dets omfattende innhold. En av grunnene til dette er at organisasjoner i økende grad forstår

verdien av det å inneha et godt omdømme blant sine viktigste interessenter. I denne

sammenheng ønsker vi i vår avhandling å se nærmere på omdømmebegrepets innhold, samt å

undersøke de årsaker og konsekvenser som er forbundet med en organisasjons omdømme.

Dette vil gjøres med bakgrunn i utdanningssektoren, en sektor der omdømmetenking er

forholdsvis nytt, og i lys av vårt empiriske felt som er Trondheim Økonomiske Høgskole.

TØH er nemlig en institusjon, som på lik linje med andre utdanningsinstitusjoner, kan oppnå

fordeler av å ha et godt omdømme blant sine interessenter.

Teorien på området er i dag preget av forvirring på grunn av mange ulike definisjoner og

tilnærminger. Mangelen på en entydig forståelse av omdømme fører også til at det hersker tvil

rundt selve målingene av begrepet. For å tilnærme oss begrepet har vi hovedsakelig valgt å

hente inspirasjon fra The Reputation QuotientSM, utviklet av Fombrun et al. (2000). I tillegg

ønsker vi å se på relasjonell påvirkning og ytre innflytelser som årsaker til omdømme, mens

konsekvenser av omdømme undersøkes med utgangspunkt i opplevd verdi, en faktor som

består av affektiv lojalitet, atferdsmessig lojalitet og tilfredshet. Dimensjonene blir avdekket

gjennom en kvantitativ studie der oppfatningene til ulike interessenter tilknyttet TØH, og

økonomimiljøet i Trondheim, undersøkes.

Analysen av begrepene og årsakssammenhengene viser at omdømme kan betraktes som et

todimensjonalt begrep bestående av en emosjonell og en rasjonell appell. Det viser seg også at

både relasjonell påvirkning og ytre innflytelser har en signifikant positiv effekt på begge disse

dimensjonene, der den relasjonelle effekten er klart sterkest. Videre ser vi at både den

emosjonelle og rasjonelle dimensjonen av omdømme har en signifikant positiv effekt på

opplevd verdi, selv om styrken til disse effektene varierer. Resultatene tilsier altså at

omdømme skapes gjennom relasjoner som en organisasjon inngår med sine viktigste

interessenter, og at dette omdømmet har en signifikant positiv effekt på opplevd verdi. Dette

understreker betydningen av en organisasjons omdømme, et omdømme som også har

betydning for en fremtidig handelshøyskole som TØH.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit