• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppstarten av bedriftsrelasjoner : hva skaper en vedvarende relasjon?

Kindølshaug, Lars; Andreassen, Anders
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MasteroppgaveAndreassenKindolshaug_2008.pdf (638.6Kb)
kindølshaugforside.pdf (20.45Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/148943
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [713]
Abstract
I dagens bedriftsmarked ser vi at relasjoner til andre bedrifter blir stadig viktigere. Bedrifter

søker etter relasjoner som gjerne gir dem noe mer enn bare noen å kjøpe produkter fra eller

levere de til, og det er ofte at disse relasjonene blir vedvarende over lengre tid. I denne

masteravhandlingen har vi sett på hva som kjennetegner oppstartsfasen av vedvarende

relasjoner i bedriftsmarkedet. Vi har tatt utgangspunkt i fire bedrifter fra Trondheim. To

kjøperbedrifter; Kongsberg Seatex AS og Roxar ASA, og to leverandørbedrifter; NOCA AS

og CNC Produkter AS. På bakgrunn av dette fikk vi i alt sett på tre relasjoner som har vedvart

over flere år.

Vår overordnede problemstilling som ligger til grunn for denne avhandlingen er som følger:

”Hva kjennetegner oppstarten på en vedvarende relasjon?”

Vi har i tillegg til denne problemstillingen utarbeidet fem forskningsspørsmål som skal hjelpe

oss å finne ut hva som var viktig i oppstarten for at relasjonene skulle bli vedvarende. For å

kunne gjøre dette har vi sett på Interaksjonsmodellen, faser i en relasjon, hvordan bedrifter går

frem for å anskaffe seg relasjonspartnere, kontrakter i relasjoner og hvilke funksjoner

leverandørene fyller for kundene sine. Disse teoriene har blitt brukt til å analyser vår funn fra

undersøkelsen.

Vi har i denne avhandlingen brukt en kvalitativ tilnærming for å samle inn empiri. Dette

innebar at vi gjennomførte intervjuer med hver enkelt bedrift. Vi gjennomførte intervjuer på

begge sider av relasjonen for å få et mer helhetlig syn av hva som er viktig i en oppstartsfase.

Intervjuobjektene har vært meget sentrale i innsamlingen av empirien, og det har vært

personer med inngående kunnskap til de relasjoner som vi har sett på.

Ut i fra analysen av empirien har vi klart å identifisere aspekter som er viktige ved en

oppstartsfase for at relasjonen skal bli vedvarende. Vi kan ut i fra disse funnene si at det er

viktig for bedrifter i en oppstartfase av relasjoner å fokusere på leveringsdyktighet,

tilpasninger og ærlighet. Det må også fokuseres på å redusere usikkerheten som finnes,

samtidig som de lærer sin motpart å kjenne. For å få en bedre forståelse av hva som menes

med dette anbefaler vi at du leser videre på vår avhandling.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit